fbpx

Sukces polskiej technologii. Wodorowa lokomotywa może wyjechać na tory

Lokomotywa napędzana wodorem, która została skonstruowana i zmontowana w fabryce PESA w Bydgoszczy, otrzymała oficjalne certyfikaty dopuszczenia do użytku z Urzędu Transportu Kolejowego.

Projekt lokomotywy jest rezultatem pracy projektantów z PESA. Firma z Bydgoszczy współdziałała z partnerami technologicznymi, zarówno krajowymi jak i międzynarodowymi, aby go zrealizować. Pomysł na wdrożenie napędu wodorowego do kolejnictwa zrodził się w Bydgoszczy w 2019 roku. Zdecydowano wówczas, że pierwszym krokiem będzie stworzenie manewrowej lokomotywy SM42-6Dn.

Niedawno dopuszczona do użytku lokomotywa jest wyposażona w napęd wodorowy o zerowej emisji, który generuje energię za pomocą dwóch ogniw wodorowych o łącznej mocy 170 KW. Jest to pierwsza taka konstrukcja w Polsce.

„Poprzez baterię trakcyjną zasilają one cztery asynchroniczne silniki trakcyjne o mocy 4x180kW, co pozwala na rozwijanie prędkości do 90 km na godz. Wodór pobierany jest ze zbiorników o łącznej pojemności 175 kg. Jedno tankowanie pozwala na dobową pracę manewrową lokomotywy” — informuje PESA w komunikacie.

Lokomotywa jest zaopatrzona w technologię autonomicznej jazdy, która umożliwia jednoosobowe sterowanie pojazdem radiowo przez maszynistę podczas komponowania pociągów. Wymieniona technologia obejmuje również system rozpoznawania przeszkód.

Jak poinformował prezes PESA, Krzysztof Zdziarski, następnym celem firmy jest konstrukcja pojazdu pasażerskiego napędzanego za pomocą sieci trakcyjnej i ogniw wodorowych.

Dodaj komentarz