fbpx

Pij wodę – będziesz wielki! Lepiej zapobiegać niż leczyć

Picie wody, wbrew pozorom, to całkiem niebłahy problem. Kiedy czujemy się senni czy zmęczeni często lekceważymy porady typu pij wodę i wolimy napić się kawy. Nie każdy zdaje sobie sprawę z tego, że prawidłowe nawodnienie naszego organizmu wpływa na wiele procesów sprzyjających zdrowiu. 

Od ilości wody w naszym ciele zależy m.in.  prawidłowy przebieg procesów trawiennych i detoksykacyjnych, praca układu moczowego, regeneracja podczas wysiłku, utrzymanie koncentracji i sprawności umysłowej, a nawet kondycja układu krążenia.

Jeśli wody jest za mało i naszemu ciało chce się pić, włącza się „tryb awaryjny”.  Odczucie pragnienia to już kolejny etap odwodnienia, dlatego ważne jest, aby nie dopuścić do takich stanów zbyt często i nawadniać się regularnie. 

Nasze ciało składa się w 60-70% z wody, którą jednak stale na drodze różnych procesów fizjologicznych, wydalamy. Nic więc dziwnego, że musimy ten stan regularnie uzupełniać. 

Niedobór wody prowadzi m.in. do zaburzenia wewnątrzustrojowej homeostazy i procesów termoregulacji. Co więcej, już niewielka utrata wody, bo ok. 1% masy ciała powoduje pogorszenie pamięci i zaburzenia koncentracji! To wtedy pojawia się pragnienie – pierwszy sygnał nadmiernej dehydratacji – oraz uczucie suchości w ustach.

pij wodę

Dobra wiadomość jest taka, że dostęp do wody ma prawie każdy i jeśli tylko zaobserwujemy któreś z poniższych objawów, najlepiej zacząć od szklanki wody, a dopiero potem sięgać po inne środki. Zatem pij wodę i obserwuj, co się stanie.

Do innych objawów odwodnienia należą:

  • bóle i zawroty głowy
  • zaburzenia świadomości,
  • zaburzenia widzenia,
  • nudności i wymioty,
  • utrata elastyczności skóry,
  • suchość i pękanie ust, 
  • zapadnięte oczy, 
  • zaparcia (ponieważ organizm próbuje wchłonąć jak największe ilości wody ze stolca),
  • obrzęki będące próbą zatrzymania wody w tkankach,
  • przyspieszony oddech i akcja serca, 
  • spadek ciśnienia krwi,
  • większe rozdrażnienie, osłabienie, senność.

Niedobory wody wpływają na szereg funkcji i układów naszego organizmu. Dlatego czasem przy pogorszeniu samopoczucia wystarczy uzupełnić płyny, najlepiej szklanką wody z odrobiną soli kłodawskiej lub himalajskiej. 

Układ nerwowy

Neurony w mózgu rejestrują już małe ubytki wody i być może dlatego nawet przy niewielkiej jej utracie zmienia się nasze samopoczucie. Liczne badania wskazują, że właśnie dehydratacja może odpowiadać za spadek sił witalnych, problemy z koncentracją czy mniejszą wydolność fizyczną.

Sport a odwodnienie

To oczywiste, że wzmożone pocenie podczas uprawiania sportów wymaga uzupełnienia płynów.  Pogorszenie efektów treningu bywa częsta przyczyną odwodnienia. Spadek ciśnienia krwi osłabia wówczas nasze siły i powoduje wzrost temperatury ciała, przez co gorzej znosimy wysiłek fizyczny. 

Odwodnienie a serce

Zwiększone wydalanie płynów obserwujemy latem, zwłaszcza u pacjentów kardiologicznych, którzy aplikują leki obniżające ciśnienie krwi . Niezauważalne parowanie (bez produkcji potu) jest wówczas niezbędne do zachowania odpowiedniej temperatury ciała i powoduje, że utrata wody tą drogą wzrasta z ok. 350 do nawet 750 ml dziennie. 

Odwodnienie u dzieci

Do grup ryzyka odwodnienia zalicza się także dzieci. U niemowląt zapotrzebowanie na wodę jest nawet czterokrotnie większe niż u dorosłych (w przeliczeniu na kilogram masy ciała). Również pojawiające się często w dzieciństwie biegunki i wymioty sprzyjają odwodnieniu.

Odwodnienie u osób starszych

Najbardziej narażeni na nadmierną utratę płynów są osoby starsze. Przede wszystkim wiąże się to z faktem, że zawartość wody w organizmie spada wraz z upływem czasu: u osób w wieku podeszłym jest niższa o ok. 10-15% niż u dorosłych, co oznacza, że tracą oni ok. 4-6 l wody. Ponadto z wiekiem pogarszają się funkcje narządów i trudniej jest utrzymać wewnętrzną równowagę. 

U seniorów często obserwuje się także upośledzenie fizjologicznego odruchu pragnienia, co powoduje rzadsze sięganie po płyny.  

Również depresja, poczucie osamotnienia i ograniczenie sprawności ruchowej sprawiają, że seniorzy rzadziej sięgają po wodę – zdarza się, że unikają w ten sposób bolesnego korzystania z toalety, które pojawiają się np. przy zwyrodnieniu stawów.

POLECAMY: W bardzo przystępny i ciekawy sposób opisał te zależności dr Fereydoon Batmanghelidj w książce „Nie jesteś chory, jesteś spragniony”. Więcej na jej temat przeczytasz TU. 

 

pij wodę

Żródło: ktociewyleczy.pl

 

 

One thought on “Pij wodę – będziesz wielki! Lepiej zapobiegać niż leczyć

  • 17 kwietnia 2021 at 15:11
    Permalink

    Woda to życie. Banalne? Otóż nie. To przecież w wodzie zachodzą wszystkie procesy naszego organizmu. Bez niej organizm nie jest w stanie normalnie funkcjonować.

    Reply

Dodaj komentarz

%d bloggers like this: