Magrail, czyli superszybka kolej przyszłości, która połączy polskie miasta
Polski startup Hyper Poland zyskuje coraz większą popularność nie tylko polskiego rządu, ale również wielu krajów europejskich. Projekt jest coraz bliższy realizacji.
Zespół inżynierów z Politechniki Warszawskiej oraz Politechniki Wrocławskiej stworzył dwa projekty, które mają sprawić, że podróżowanie po kraju będzie zarówno szybkie jak i wygodne. Jeden z pomysłów nosi nazwę Magrail i jest inspirowany technologią Hyperloop, jednak jego realizacja jest o wiele tańsza, gdyż bazuje na istniejącej infrastrukturze kolejowej.
Margali ma być projektem który zostanie zrealizowany jako pierwszy, ponieważ jego wdrożenie jest o wiele tańsze. Budowa Hyperloop zaplanowana jest na dalsze lata. Dzięki technologii Magrail będzie można podróżować po istniejącej infrastrukturze kolejowej z prędkością od 300 do 400 km/h. System testowy w pełnej skali powstać ma na przełomie 2021 i 2022 roku.
Polski projekt opiera się na technologii tzw. pasywnej lewitacji magnetycznej. Oznacza to, że w przeciwieństwie do obecnie używanych np. w Azji magnetycznych pociągów, Magrail będzie mógł lewitować nad torami bez ciągłego zasilania systemu energią elektryczną. Budowa takich odcinków będzie bardzo prosta i tania, a co najważniejsze, całość będzie bardziej efektywna od tradycyjnych pociągów.
Hyper Poland pozyskało już za pomocą popularnej brytyjskiej platformy equity crowdfundingu o nazwie Seedrs ponad milion złotych i kolejne 16,5 miliona z Narodowego Centrum Badań i Rozwoju. Finansowania na pewno nie zabraknie, ponieważ rządowi i wielu firmom zależy, by transport w Polsce wznieść na nowy poziom. W końcu rozwój kraju zależy od sprawnego transportu.
W projekt Hyper Poland zaangażowanych jest wielu światowej klasy ekspertów, którzy pracowali w krajach Azjatyckich, gdzie budowano superszybką kolej magnetyczną Maglev. Swoje doświadczenia przeniosą teraz na nasz grunt. Polscy inżynierowie przedstawiają jedne z najlepszych na świecie koncepcji budowy Hyperloop. Są one doceniane przez inwestorów, którzy coraz chętniej finansują projekt. Niedawno Hyper Poland zainteresowała się Grupa Virgin oraz Microsoft.
Testowy odcinek kolei magnetycznej o długości 500 metrów ma powstać pod Żmigrodem. Będzie to wstęp do opracowania koncepcji systemu Magrail i Hyperloop w Polsce. Inżynierowie planują, że pierwsze testy pilotażowe technologii wymyślonej przez Elona Muska rozpoczną się za 3 do 5 lat. Docelowo cała trasa połączy Warszawę z Łodzią i Wrocławiem. Na początek będzie oferowała transporty towarów dla przedsiębiorstw i firm kurierskich z prędkością 300 km/h i 600 km/h, a docelowo 1200 km/h.
Tymczasem w przypadku Magraila, testy mają rozpocząć się za 2 lata. Kolej ma połączyć takie miasta jak: Wrocław, Warszawę, Poznań, Szczecin, Gdańsk, Białystok, Katowice, Łódź, Krajów i Rzeszów.