Naukowcy odkryli, że znany lek leczy zęby z próchnicy bez borowania i bólu

Tideglusib to nowy lek stosowany przy łagodzeniu objawów alzheimera. Przy okazji testów na jego skuteczność naukowcy odkryli, że potrafi wyleczyć próchnicę w sześć tygodni.

Lek, który już jest stosowany przez pacjentów chorujących na alzheimera, naturalnie pobudza komórki w miazdze zęba do całkowitej regeneracji zębiny.

To warstwa znajdująca się bezpośrednio pod szkliwem, w której próchnica powoduje ubytki. Według stojących za tym odkryciem badaczy z King’s College London Dental Institute warunkiem, żeby Tideglusib zadział jest właśnie uszkodzenie zęba – mechaniczne lub za sprawą próchnicy.

Zębina ma naturalną zdolność regeneracji, która jest jednak hamowana przez enzym o nawie GSK-3. Z jego powodu ubytki odbudowują się „same z siebie” tylko w niewielkim stopniu. Tideglusib dezaktywuje ten enzym, dzięki czemu regeneracja może postępować dalej.

Na razie wiadomo, że skuteczność tego leku w walce z próchnicą potwierdzono na myszach. Naukowcy sprawdzili to, wkładając im w ubytki w zębach małe, kolagenowe gąbeczki nasączone Tideglusibem. Po sześciu tygodniach wszelkie zmiany były całkowicie wyleczone.

Źródło: nature.comsciencealert.com,