Na asteroidzie znaleziono cegiełki budujące RNA

Zespół naukowców opublikował w czasopiśmie „Nature Communications” informację o odkryciu na asteroidzie Ryugu, badanej przez japońską sondę Hayabusa 2, cząsteczek chemicznych stanowiących budulec RNA.

W badaniach przeprowadzonych na asteroidzie Ryugu za pomocą japońskiej sondy Hayabusa 2 naukowcy zidentyfikowali próbki uracylu — związku azotowego, który stanowi również element cząsteczek RNA. Ponadto, na Ryugu wykryto cząsteczki niacyny, czyli kwasu nikotynowego, który odgrywa istotną rolę w procesach metabolicznych organizmów.

Badania prowadzono pod kierownictwem prof. Yasuhiro Oba z Uniwersytetu Hokkaido (Japonia), a odkrycie cząsteczek RNA na asteroidzie Ryugu stanowi jedno z ważnych osiągnięć międzynarodowego zespołu naukowców. Warto zaznaczyć, że wcześniejsze odkrycia cząsteczek uracylu, aminokwasów i cukrów zostały dokonane m.in. na meteorycie Murchinsona, który spadł w Australii w 1969 roku.

Sonda Hayabusa 2 pobrała dwie próbki bezpośrednio z asteroidy Ryugu, które następnie zostały dostarczone na Ziemię w szczelnie zamkniętych kapsułach. Profesor Oba przypomina, że w tym roku sonda NASA przewiduje dostarczenie próbek z asteroidy Bennu na Ziemię. Takie badania porównawcze umożliwią naukowcom zastanowienie się nad teorią kosmicznego pochodzenia cząsteczek stanowiących budulec ziemskich organizmów.

Misja japońskiej sondy Hayabusa 2 była kontynuacją udanej misji poprzedniej sondy Hayabusa, zwanej w języku japońskim „Sokół wędrowny”, na planetoidę Itokawa. Pierwsza sonda została wystrzelona w maju 2003 roku, a jej próbki zostały dostarczone na Ziemię w czerwcu 2010 roku.

Sonda Hayabusa 2 została wystrzelona w grudniu 2014 roku. Lądownik sondy wylądował na asteroidzie w październiku 2018 roku, a sama sonda osiadła na Ryugu w lutym 2019 roku. W grudniu 2020 roku dostarczono na Ziemię próbki o wadze 10 gramów zebrane przez sondę.

Źródło: JAXA (Japan Aerospace Exploration Agency), nature.com