fbpx

Oto zadanie z piątej klasy dla uzdolnionych, chińskich uczniów. Niewielu dorosłych potrafi je rozwiązać

Czy potrafisz rozwiązać zadanie z piątej klasy szkoły podstawowej? Przedstawiamy zadanie z chińskiego podręcznika matematyki dla uzdolnionych uczniów klasy piątej, z którym wielu dorosłych ma trudności.

Matematyka często jest przedmiotem niechętnie podejmowanym przez uczniów. Problemy z nią dotyczą osób na różnych etapach edukacji, jednak uczniowie to nie jedyne osoby zmagające się z królową nauk. Również wielu dorosłych doświadcza trudności z matematyką, czasami nawet z tematami ze szkoły podstawowej. Doskonałym tego przykładem jest zadanie z chińskiego podręcznika dla zdolnych piątoklasistów. Niewielu dorosłych jest w stanie je rozwiązać poprawnie.

Zadanie z chińskiej piątej klasy. Niewielu dorosłych potrafi je poprawnie rozwiązać

Zadanie matematyczne dla chińskich piątoklasistów wydaje się na pierwszy rzut oka proste – należy wyznaczyć wysokość stolika. Do zadania dołączone są dwa rysunki – na pierwszym kot siedzi na stole, a pod meblem znajduje się żółw. Na drugim obrazku sytuacja jest odwrotna – to kot spoczywa na ziemi, a żółw jest na stoliku. Odległość od kota do ziemi (nie licząc wysokości żółwia) wynosi 170 cm. Natomiast od żółwia do ziemi (bez uwzględnienia kota) to 130 cm. Wysokość stołu można obliczyć w następujący sposób:

  • kot + stół – żółw = 170 cm
  • żółw + stół – kot = 130 cm
  • 2 x stół – 300 cm /2
  • stół = 150 cm

Każde ze zwierząt jest uwzględnione raz jako dodatek do wysokości stołu, a raz jako jego część. Można je więc pominąć, sumując od razu 170 cm i 130 cm, a następnie dzieląc wynik przez dwa. W obu przypadkach otrzymamy tę samą odpowiedź – wysokość stołu wynosi 150 cm.

Zadanie z chińskiej piątej klasy nie jest jedynym trudnym zagadnieniem. Istnieją także inne.

Wspomniane zadanie nie jest jedynym problemem matematycznym, który sprawia trudności nie tylko uczniom, ale także dorosłym. Oto ćwiczenie matematyczne również stawia wyzwanie uczniom i ich rodzicom: 8 : 4 (1 + 1). Kluczowe jest tu przestrzeganie kolejności wykonywania działań – najpierw należy obliczyć wartość wyrażenia w nawiasach, potem wykonać mnożenie lub dzielenie, a na końcu dodawanie lub odejmowanie. Stąd poprawne rozwiązanie to: 8: 4 × 2, następnie przeprowadzamy obliczenia według kolejności zapisu (mnożenie i dzielenie mają tę samą wagę) i otrzymujemy wynik 4.

Dodaj komentarz