Naukowcom udało się wyodrębnić DNA mamutów sprzed miliona lat

Ze znalezionych na Syberii skamieniałości mamutów udało się wyodrębnić materiał DNA. Było to możliwe dzięki panującej w tym regionie wiecznej zmarzlinie, w której przetrwały doskonale zachowane zęby trzonowe tych zwierząt.

„Jest to najstarszy do tej pory uzyskany dowód genomowy” – podaje magazyn „Scientific American”, wspominając, że dotychczasowy rekord należał do skamieliny konia sprzed 700 tys. lat, która została odnaleziona w 2013 roku.

– To ekscytujące badanie ujawniające, że przetrwanie DNA wykracza poza to, co wielu naukowców przewidywało jako górną granicę zaledwie dziesięć lat temu – skomentował Eske Willerslev z Uniwersytetu w Kopenhadze, naukowiec z zespołu, który odkrył poprzednie znalezisko.

Wcześniej wśród wielu naukowców panowała opinia, że DNA może przetrwać ponad milion lat w warunkach wiecznej zmarzliny. Teraz zostało to udowodnione.

Co odnaleziono?

Odkrycia dokonał zespół naukowców z Centrum Paleogenetyki w Sztokholmie. Badacze pod kierownictwem Toma van der Valka i Love Dalén natrafili na doskonale zachowane zęby trzonowe trzech mamutów. Wszystkie pochodzą z różnych okresów – szacuje się, że najmłodsze znalezisko ma 700 tys. lat, a wiek dwóch kolejnych to co najmniej milion lat.

Udało się ustalić, że są to pozostałości po dwóch gatunkach zwierząt. Pierwsze odkrycie ma być zębami wczesnego mamuta włochatego (Mammuthus primigenius), a dwa pozostałe prawdopodobnie należały do mamutów stepowych (Mammuthus trogontherii).

Wyodrębniony materiał przez tysiąclecia ulegał degradacji i rozpadał się, ale badaczom udało się go odtworzyć przy pomocy porównania z genomem współczesnych słoni.

Najwięcej informacji dostarczył najmłodszy ząb, a najmniej – najstarszy. Wszystkie dostarczyły jednak wielu cennych danych na temat ewolucji tych zwierząt.

– To ekscytujące badanie. Nie tylko dlatego, że to najstarsze odzyskane DNA, ale również dlatego, że materiał, który zespół uzyskał od tych prehistorycznych mamutów, dostarcza ważnych informacji na temat wczesnych populacji mamutów i pochodzenia późniejszych – powiedziała Janet Kelso z Instytutu Antropologii Ewolucyjnej im. Maxa Plancka w Lipsku.