fbpx

Wielkie oczy, motyle, ogrody i las. Oto szkoła wg. projektu uczniów!

Co się stanie, gdy pozwolisz dzieciom popuścić wodze fantazji i …zaprojektować swoją szkołę? Odpowiedzi można szukać w Madrycie, gdzie niedawno powstał fantastyczny obiekt według koncepcji samych uczniów.

Sale lekcyjne rozmieszczone są wokół wewnętrznego lasu deszczowego. Okna z lufcikami wyglądają jak wielkie oczy, spoglądające z nierównych ścian w kolorze masła. Są tam  zygzakowate dachy i strzeliste łuki.

Pomysł brzmi jak wizja z dzieciecej bajki, ale teraz te marzenia stały się rzeczywistością w ekscentrycznej, niecodziennej bryle madryckiej szkoły Reggio (zdjęcie główne).

Zaprojektowana przez hiszpańskiego architekta Andrésa Jaque, nietypowa konstrukcja Reggio nie tylko wprowadza do środka naturę, ale także sprzyja zasiedlaniu jej „żywych” ścian zewnętrznych przez rośliny i zwierzęta. Pokryte izolacją z mieszanki rozdrobnionego korka, stanowią idealne środowisko – podobne do powierzchni drzewa – dla grzybów, owadów i mikrobów.

Sale lekcyjne wychodzą na ogrody – niektóre niedostępne dla ludzi – stworzone przez ekologów w celu przyciągnięcia ptaków, motyli, nietoperzy i pszczół. Wewnątrz, na dziedzińcu, znajduje się miniaturowy las deszczowy o umiarkowanej temperaturze, który wznosi się na dwa piętra do umieszczonego nad nim przeszklonego baldachimu. Wokół jego krawędzi rozmieszczono laboratoria i warsztaty.

Projekt szkoły jest ucieleśnieniem filozofii edukacyjnej Reggio-Emilia, opracowanej w powojennych Włoszech. Postrzega ona dzieci nie jako puste naczynia, które należy wypełnić edukacją, ale aktywnych uczestników w definiowaniu ich własnego programu nauczania. Doświadczenie – dotykanie, słuchanie i odkrywanie z pierwszej ręki – leży u podstaw procesu uczenia się. Połączenie z otoczeniem jest kluczowe, a środowisko fizyczne jest wyobrażone jako „trzeci nauczyciel”, z przestrzeniami skonfigurowanymi tak, aby zachęcać do otwartej eksploracji.

Jaque, który dzięki swojej pracowni architektonicznej Office for Political Innovation zyskał reputację twórcy dziwnych i zaskakujących projektów, spędził dwa lata, przepytując ponad 500 uczniów w wieku 2-18 lat  i nauczycieli, aby wymyślić swój projekt. Ostatecznie oparł go na idei, że „środowiska architektoniczne mogą wzbudzić w dzieciach pragnienie eksploracji i dociekania”.
szkoła

 

Opracowanie i tłumaczenie: Agata Pałach, blog Nigdy za późno

Źródlo: Guardian.com, Positive News

Dodaj komentarz