Tych trzech młodych polskich naukowców z Wydziału Fizyki Uniwersytet Warszawski i Centrum Optycznych Technologii Kwantowych, zbudowało pierwszy w historii Polski i pierwszy taki na świecie procesor kwantowy! Układ został już wykorzystany w praktyce. Badania polaków potwierdzone zostały w w najważniejszym na świecie czasopiśmie naukowym Nature.
Mamy swój polski procesor kwantowy

Najwspanialsza możliwa wiadomość pojawiła się w Dzień Nauki Polskiej. Autorami innowacyjnego projektu są doktoranci: Mateusz Mazelanik, Adam Leszczyński oraz doktor Michał Parniaka. Polscy naukowcy dowodzą swoim rozwiązaniem, że chmura zimnych atomów może, w wydajny sposób przechowywać i przetwarzać informacje ze światła.

W wydawanym przez najważniejsze na świecie czasopismo naukowe Nature Communications dowiedli, że ich wynalazek może rozwiązywać realne problemy, z którymi nie poradziłyby sobie żadne standardowe procesory.

Mówiąc najprościej, polscy młodzi naukowcy dowiedli, że w widmie światła emitowanym przez wszystkie przedmioty mogą być przesyłane informacje, a my możemy je skutecznie odczytywać.

Przykładowo, po widmie światła, które dochodzi do nas z jakiejś gwiazdy, możemy odczytać informacje o pierwiastkach, z jakich ta gwiazda jest zbudowana!

Urządzenie i algorytmy tych młodych ludzi nie tylko pozwalają wydobywać informacje niesione przez światło, ale pozwalają te informacje w świetle „zapisać”

Poniżej zamieszczamy film z działania procesora. Świecący punkcik, który widać w formie kreseczki to ultrazimne (20 milionowych stopnia powyżej zera absolutnego) atomy, które służą do procesowania informacji kwantowej ze światła.

Technologie kwantowe są absolutną przyszłością naszego rozwoju. Są w zasadzie jedyną drogą zapewnienia niezaprzeczalnego bezpieczeństwa i sprawności technicznej. Odkrycie polskich naukowców jest naprawdę przełomowe. Może ono zrewolucjonizować sektor telekomunikacji i przesyłania danych. Rekord jest absolutny, bo klasyczne urządzenie o podobnej rozdzielczości właściwie na świecie nie istnieje.

3 thoughts on “Młodzi polscy naukowcy z UW zbudowali procesor kwantowy. To pierwsze tego typu urządzenie na świecie