Naukowcy twierdzą, że są w stanie cofnąć czas w systemie kwantowym

Mimo, że badacze przyznają, że dopiero na początku tej fascynującej drogi, to perspektywy są ogromne.

Zespół badaczy z Instytutu Optyki i Informacji Kwantowej Austriackiej Akademii Nauk opublikował swoje najnowsze odkrycia dotyczące manipulowania czasem w układzie kwantowym. Miguel Navascues, który był zaangażowany w projekt, ogłosił, że udało się im osiągnąć coś, co dotychczas uważane było raczej za element fantastyki naukowej — przywrócili foton do pierwotnego stanu sprzed przejścia przez kryształ. Wszystko to możliwe dzięki niezwykłym właściwościom świata kwantowego, który otwiera przed ludzkością nowe perspektywy w dziedzinie fundamentalnych praw fizyki.

Ważną rolę w tym procesie odgrywają cząstki nazywane kubitami, które, mimo że ich istnienie wykracza poza intuicyjne postrzeganie, są w stanie istnieć jednocześnie w więcej niż jednym stanie.

Można to łatwo porównać do bita, który w systemie zero-jedynkowym przyjmuje wartość 0 lub 1. Natomiast kubit może równocześnie istnieć jako 0 oraz 1.

Badacze poinformowali o znalezieniu sposobu na przyspieszenie, spowolnienie, a nawet odwrócenie zegara danego systemu — zarówno do przodu, jak i do tyłu.

Navascues zastosował obrazową metaforę, porównując ten proces do sposobów, w jakie oglądamy filmy. W kinie, gdzie obowiązuje fizyka klasyczna, film jest odtwarzany od początku do końca. W domu, gdzie obowiązuje fizyka kwantowa, mamy możliwość przewijania lub cofania tego, co oglądamy.

„Odkryliśmy, że można przenosić czas ewolucyjny między identycznymi systemami fizycznymi. W rocznym eksperymencie z dziesięcioma systemami możesz zabrać jeden rok z każdego z pierwszych dziewięciu i dać je wszystkie dziesiątemu” – wyjaśnia Navascues.

Źródło: opg.optica.org