Polska lokomotywa wodorowa została dopuszczona do eksploatacji
Lokomotywa wodorowa PESA SM42-6Dn, wyprodukowana przez polską firmę Pojazdy Szynowe Pesa Bydgoszcz, otrzymała zielone światło do działania, jak potwierdza wydane świadectwo dopuszczenia do eksploatacji.
To innowacyjne urządzenie jest rezultatem modernizacji starszego modelu lokomotywy – SM42. Według informacji na stronie internetowej PESA, jest to pierwszy krok w ramach rozszerzenia programu wprowadzania technologii wodorowych do napędów pojazdów szynowych. Zdobyte doświadczenie będzie nieocenione podczas kolejnych etapów projektu, które obejmują projektowanie pojazdów pasażerskich napędzanych wodorem.
Polska Agencja Prasowa potwierdza, że lokomotywa PESA SM42-6Dn uzyskała wymagane świadectwo eksploatacji, co umożliwia jej funkcjonowanie na polskich torach kolejowych. W procesie tworzenia tej pionierskiej lokomotywy wodorowej firma PESA z Bydgoszczy współpracowała z różnymi partnerami technologicznymi, zarówno z kraju, jak i z zagranicy.
— Cieszę się, że mogłem podpisać dopuszczenie do eksploatacji dla pierwszej wyprodukowanej w Polsce lokomotywy z napędem wodorowym. Ten przypadek był szczególny, bo zarówno europejskie jak i krajowe przepisy nie określają wymagań dla napędu wodorowego w pojeździe kolejowym. Dlatego dla UTK było to bardzo ciekawe doświadczenie. Mam nadzieję, że pojazdów kolejowych o napędzie wodorowym będzie przybywać, bo dzięki temu kolej staja się bardziej przyjazna dla środowiska — powiedział dr inż. Ignacy Góra, Prezes Urzędu Transportu Kolejowego cytowany w komunikacie PESA.
SM42-6Dn to czteroosiowa lokomotywa manewrowa wyposażona w silniki trakcyjne o łącznej mocy 720 kW (4×180 kW). Dwa ogniwa wodorowe o mocy 85 kW każde są odpowiedzialne za generowanie energii, która zasila pojazd.
Lokomotywa posiada również funkcję jazdy autonomicznej, która umożliwia maszyniście sterowanie pojazdem za pomocą radia podczas organizowania składów, bez konieczności fizycznego obecności drugiej osoby. Dodatkowo, PESA SM42-6Dn jest zaopatrzona w system rozpoznawania przeszkód, zwiększający bezpieczeństwo jej użytkowania.
“Poprzez baterię trakcyjną zasilają one cztery asynchroniczne silniki trakcyjne o mocy 4x180kW, co pozwala na rozwijanie prędkości do 90 km/h. Wodór pobierany jest ze zbiorników o łącznej pojemności 175 kg. Jedno tankowanie pozwala na dobową pracę manewrową lokomotywy” — czytamy w komunikacie PESA.
Postęp w dziedzinie technologii wodorowych stanowi kluczowy etap w dążeniu do efektywnego użycia energii pochodzącej z odnawialnych źródeł, takich jak energia wiatrowa i solarne panele fotowoltaiczne. Wodór przekształca się w medium, które umożliwia przechowywanie i efektywne wykorzystywanie energii wytworzonej daleko poza miejscem jej wykorzystania.
Dzięki temu energia może być magazynowana i transportowana do miejsc, które są oddalone od źródeł odnawialnych, a to z kolei może przyczynić się do rozwoju sieci dystrybucji energii, które są bardziej elastyczne i zrównoważone. W związku z tym technologia wodorowa może odgrywać istotną rolę w przyszłych systemach energetycznych, umożliwiając przechowywanie nadmiarowej energii odnawialnej i jej użycie w późniejszym czasie, kiedy jest to potrzebne.