Polscy naukowcy wymyślili farbę, która chłodzi
Ten wynalazek pomoże ludziom w czasie upałów, a także przyczyni się do obniżenia rachunków za energię elektryczną. Ponadto może zrewolucjonizować branżę materiałów budowlanych. Wszystko to zawdzięczamy grupie młodych osób, które opracowały specjalną farbę chłodzącą i zwyciężyły w krajowym etapie prestiżowego konkursu.
Farba, która chłodzi? To nie science fiction
Dokładnie tak, farba, która chłodzi. Młodzi polscy inżynierowie stworzyli nowatorską technologię chłodzenia radiacyjnego. Co więcej, dzięki swojemu pomysłowi wygrali krajowy etap prestiżowego Konkursu o Nagrodę Jamesa Dysona, którego misją jest zachęcanie młodych ludzi do pasji w konstruowaniu i rozwiązywaniu globalnych problemów za pomocą technologii.
Informacja o sukcesie naukowców
O osiągnięciu naukowców, którzy wynaleźli farbę chłodzącą, poinformował na LinkedIn dr Maciej Kawecki – popularyzator nauki, Digital EU Ambassador, dyrektor Centrum Innowacji Uniwersytetu WSB Merito Warszawa oraz prezes Instytutu Lem.
Jak wyjaśnia dr Kawecki, polscy inżynierowie w składzie: Piotr Bomba, Michał Kukulski, dr Marta Michalska-Domańska i Agnieszka Biskup-Żbikowska, opracowali recepturę farby, dzięki której podczerwień “przechodzi” przez powietrze, nie ogrzewając go, co prowadzi do zwiększonego rozpraszania ciepła.
Zastosowanie i działanie farby
– To z kolei sprawia, że powierzchnia farby pozostaje chłodniejsza od temperatury otoczenia, chłodząc je. Pokryte nią chociażby panele mogą zostać podpięte do większości systemów klimatyzacyjnych istniejących na rynku – wyjaśnia ekspert.
Dr Maciej Kawęcki, będący członkiem jury konkursu, podkreśla, że zwycięzcy pokonali ogromną liczbę projektów. – Misją pomysłodawców jest znaczne obniżenie kosztów chłodzenia poprzez innowacyjny system odpowiedni zarówno do zastosowań przemysłowych, jak i odbiorców indywidualnych. W świetle wyzwań współczesności i zmian naszego świata takie technologie są na wagę złota. Mają szansę wesprzeć również najbiedniejsze tereny na Ziemi – zaznacza popularyzator nauki.