Naukowcy opracowali preparat, który może skuteczniej chronić przed komarami

Izraelscy naukowcy opracowali żel zawierający nanokryształy celulozy, który może skutecznie odstraszać komary. Po aplikacji tego preparatu na skórę ludzie praktycznie przestają przyciągać uwagę owadów. Badacze zauważają, że taka forma chemicznego maskowania może działać znacznie dłużej niż tradycyjne środki odstraszające.

Komary stanowią największe zagrożenie dla zdrowia publicznego spośród wszystkich zwierząt na świecie. Owady te są nosicielami wielu śmiertelnych chorób, takich jak malaria i żółta gorączka, a także wirusa Zika, który stanowi poważne zagrożenie dla kobiet w ciąży. Szacuje się, że aż 20% populacji ludzkiej jest szczególnie podatne na ukąszenia komarów ze względu na indywidualne cechy. Chociaż chemia oferuje pewien stopień ochrony przed ukąszeniami, jej skuteczność jest ograniczona ze względu na krótki czas działania i szybką ulotność tych związków.

Badacze z Uniwersytetu Hebrajskiego w Jerozolimie stoją na progu przedstawienia nowego rozwiązania w walce z tymi szkodliwymi owadami. Opublikowali wyniki swoich badań w prestiżowym czasopiśmie „PNAS Nexus”.

Na własnej skórze

Nowy preparat chroniący przed komarami preparat opiera się na celulozie, a dokładniej — na jej zmodyfikowanej formie. Ta roślinna substancja, po zetknięciu z kwasem siarkowym, tworzy nanokryształy. Uzyskane w ten sposób nanokryształy mogą tworzyć mocne, przezroczyste osłony ochronne. Po połączeniu z wodą i niewielką ilością gliceryny, takie nanokryształy mogą być aplikowane na skórę w postaci żelu.

Skuteczność nanokryształów była sprawdzana przez jednego z autorów badania, który umieścił dłonie pokryte cienką warstwą żelu w pudełku z samicami komarów egipskich (Aedes aegypti) na okres 10 minut. Wyniki były obiecujące — substancja zredukowała żerowanie owadów o 80 procent. Co interesujące, żel nie działał jako fizyczna przeszkoda, lecz pełnił rolę chemicznego „kamuflażu”, maskując przed owadami lotne związki organiczne wydzielane przez ludzką skórę i uniemożliwiając im lokalizowanie ofiary.

Zespół naukowy przeprowadził szereg testów różnorodnych mieszanek substancji mających na celu odstraszanie owadów. Największą efektywność wykazały nanokryształy celulozy nasączone indolem — organicznym związkiem aromatycznym, który działa jako środek odstraszający. Skóra pokryta takim żelem (w badaniach użyto skóry syntetycznej) była 99,4 procent razy rzadziej kąsana w porównaniu do próbki kontrolnej.

Może być produkowany z odpadów

Przed wprowadzeniem na rynek żelu z nanokryształami celulozy, konieczne są jeszcze dodatkowe badania, zgodnie z deklaracją autorów. Niemniej jednak są oni optymistycznie nastawieni co do potencjału tej substancji.

Jonathan Bohbot, współautor badania, wyraził swoje przekonanie w rozmowie z „The Guardian”, twierdząc, że „kombinacja nanokryształów i środków odstraszających zapewni dłuższe i szersze działanie w porównaniu z innymi produktami dostępnymi na rynku”.

Co więcej, naukowcy zwrócili uwagę, że surowiec do produkcji żelu, czyli celuloza, może być pozyskiwany z materiałów odpadowych. Przykładowymi źródłami mogą być resztki z przemysłu drzewnego, a także odpady spożywcze i papierowe.

Źródło: The Guardian, PNAS Nexus