Jeden z marketów wprowadza „cichą godzinę” dla klientów z autyzmem i specjalnej troski
Jeden z marketów w Manchaster, Anglii, poprzez ciszę, przyczynia się do uświadamiania ludzi czym jest autyzm.
Oddział marketu ASDA w Living’s Cheetham Hill planuje wprowadzić „cichą godzinę”, aby zapewnić spokój swoim klientom borykającym się z autyzmem lub innym rodzajem niepełnosprawności, podczas gdy będą oni robić zakupy.
Od 7 maja, w sklepie zostanie wyłączona muzyka, ekrany telewizyjne, windy oraz system komunikatów głosowych w godzinach od 8 do 9 rano, w każdą sobotę.
Simon Lea, który jest menedżerem w Cheetham Hill wpadł na ten pomysł po raz pierwszy, gdy zobaczył młodego klienta z autyzmem, dla którego bardzo uciążliwe były głośne dźwięki w markecie oraz zbyt żywe otoczenie.
Na swoim profilu Facebook podał więcej danych dotyczących tego szczególnego wydarzenia oraz tego, co miałby nadzieję osiągnąć:
Potrzebna pomoc. Dla tych, którzy nie wiedzą, pracuję dla sieci ASDA Living. W każdą sobotę sklep Cheetham Hill, w którym pracuję otwierany będzie godzinę wcześniej aby wprowadzić cichą godzinę. Ta godzina została wykrojona na potrzeby osób z autyzmem i innych niepełnosprawnych klientów lub tych z ograniczonym dostępem. Chciałbym sprawić aby zakupy dla tych osób stały się mniej stresujące, bardziej spokojne. Np. bez grającej muzyki, bez ogłoszeń nadawanych przez głośniki, bez włączonych telewizorów, bez zamieszania, operujących wind, itd. Zamierzam zaprosić do sklepu telewizję więc szukam osób chętnych do zaprojektowania go w odpowiedni sposób, tak aby zrobić zdjęcia dla gazety. Jeżeli znacie osobę z autyzmem lub innym rodzajem niepełnosprawności, która chciałaby pomóc, byłbym bardzo wdzięczny. Pozostawcie komentarz poniżej lub wyślijcie wiadomość #raiseawareness
„Godzina ta zostanie wykrojona dla osób borykających się z autyzmem i innych klientów, którzy w jakikolwiek sposób są niepełnosprawni lub mają ograniczony dostęp”, napisał. „Chciałbym sprawić aby zakupy były dla nich mniej stresujące, a bardziej spokojne”.
Gazeta TODAY chciała uzyskać dodatkowy komentarz od Lea, jednakże redakcji nie udało się z nim jeszcze skontaktować. W poście na blogu strony internetowej ASDA, który został wcześniej umieszczony, Lea napisał: „6 miesięcy temu powiedziałbym ‘pilnuj swojego dziecka’ pomimo, że sam mam dzieci. Jednak przemawianie do osób z autyzmem i niepełnosprawnością pomogło mi zrozumieć jak ulepszyć dla nich miejsce, gdzie robią zakupy.
„Przez wiele lat nękało mnie poczucie lęku. Nie znosiłem chodzić do sklepów pełnych ludzi. Naprawdę jest wiele osób, które mają problemy ze zdrowiem psychicznym”.
Reakcja mediów społecznościowych okazała się niezwykle pozytywna i wielu użytkowników nawołuje aby inne sklepy także poszły tym śladem.
Jeden z komentatorów napisał: To będzie bardzo duża zmiana dla wielu osób. Chylę przed tobą czoła”.
Źródło: today.com, tłumaczenie: Ewelina Kulesza
No i bardzo dobrze. Taki czas ciszy powinien być w każdym sklepie i to wymagany prawem. Nawet osoby neurotypowe nie muszą kupować w stresie, hałasie i podczas namolnych komunikatów przez mikrofon.