Naukowcom udało się stworzyć enzym, który rozkłada plastikowe butelki

Odkrycie, do jakiego doszło na jednym z japońskich wysypisk, miało miejsce przez przypadek. Okazuje się jednak, że może mieć niebagatelne znaczenie w rozwiązaniu globalnego kryzysu związanego z zanieczyszczeniem tworzywami sztucznymi.

Naukowcom udało się stworzyć zmutowany enzym, który rozkłada plastikowe butelki po napojach.

Nowe badanie zostało zainspirowane odkryciem w 2016 roku pierwszej bakterii, która naturalnie wyrosła na plastiku na śmietnisku w Japonii. Naukowcy ujawnili teraz szczegółową strukturę kluczowego enzymu wytwarzanego w tym procesie.

Międzynarodowy zespół dostroił enzym, aby zobaczyć, jak ewoluował, ale testy wykazały, że nieumyślnie sprawili, że cząsteczka była jeszcze lepsza w rozbijaniu politereftalanu etylenu używanego do produkcji butelek z napojami bezalkoholowymi. – Okazało się, że ulepszyliśmy enzym, co było trochę szokujące – mówi w rozmowie z „The Guardian” prof. John McGeehan z University of Portsmouth w Wielkiej Brytanii, który kierował badaniami. – To wspaniałe i prawdziwe odkrycie – dodaje.

Zmutowany enzym potrzebuje kilku dni, aby zacząć rozkładać plastik – o wiele szybciej niż stulecia, jakie zabiera ten sam proces oceanom. Naukowcy twierdzą, że działanie enzymu można przyspieszyć jeszcze bardziej. Dzięki czemu proces stanie się opłacalnym, a przede wszystkim zakrojonym na szeroką skalę procesem.

Czytaj więcej na: wiadomosci.onet.pl