„Odkrycia wyglądają obiecująco”. Tak wygląda galaktyka sprzed 13,4 mld lat

To prawdopodobnie najstarsza galaktyka, jaką udało się zaobserwować. Zdjęcia z Kosmicznego Teleskopu Jamesa Webba pokazały światło gwiazd z początków Wszechświata.

Badacze z NASA są pełni nadziei. Ich zdaniem, najnowsze zdjęcia uzyskane z Kosmicznego Teleskopu Jamesa Webba świadczą o tym, że udało się wykryć galaktykę z czasów, gdy Wszechświat miało ok. 300 mln lat. Ta formacja o nazwie GN-z13 została zarejestrowana przez urządzenie do obrazowania w bliskiej podczerwieni zwane NIRcam (Near Infrared Camera). Zdaniem badaczy galaktyka potrzebowała aż 13,4 miliarda lat, aby dotrzeć do Ziemi, a odległość między naszą planetą, a galaktyką wynosi teraz 33 mld lat świetlnych – różnica ta wynika z powodu rozszerzania się Wszechświata.

Ustalenia te będą musiały zostać jeszcze potwierdzone. Potencjalnie patrzymy na najdalsze światło gwiazd, jakie ktokolwiek kiedykolwiek widział – wyjaśnił Rohan Naidu, badacz z Harvard Center for Astrophysics.

Światło, które do nas dotarło zostało rozciągnięte przez rozszerzanie się Wszechświata, a następnie przesunięte do podczerwonego obszaru widma światła, które nowoczesny teleskop wykrywa z nadzwyczajną czułością. Dzięki temu naukowcy mogli zaobserwować, że galaktyka posiada masę miliarda Słońc. A jeśli przyjąć, że faktycznie została uformowana w początkach Wszechświata, jest to bardzo nietypowe odkrycie.

Rekordy astronomiczne już się kruszą, a kolejne są niepewne. Wiwatuję tylko wtedy, gdy wyniki naukowe są jasne, recenzowane przez ekspertów. Ale te odkrycia wyglądają bardzo obiecująco – napisał w social mediach Thomas Zurbuchen z NASA.

Opracowanie: Kamila Gulbicka