Naukowcy zmodyfikowali bakterię i stworzyli żywy detektor raka

Zespół lekarzy z Uniwersytetu Kalifornijskiego w San Diego opublikował rewolucyjne wyniki swoich badań w prestiżowym magazynie naukowym „Science”. Badacze, pod kierownictwem Roberta Coopera, osiągnęli przełom w dziedzinie diagnostyki onkologicznej, modyfikując genetycznie bakterie, które teraz mogą skutecznie wykrywać obecność komórek nowotworowych. Wyniki tych eksperymentów otwierają nowe perspektywy w walce z rakiem.

Wczesna diagnoza nowotworu jest kluczowym elementem skutecznego leczenia. Wychwycenie choroby we wczesnym stadium zwiększa szanse na jej pokonanie i minimalizuje konieczność bardziej inwazyjnych procedur. Aby to osiągnąć, zespół badawczy z Uniwersytetu Kalifornijskiego postanowił wykorzystać zdolności bakterii Acinetobacter baylyi, które normalnie zamieszkują jelita. Poprzez genetyczną modyfikację tych bakterii, naukowcy przekształcili je w rodzaj „skanera” zdolnego do identyfikacji komórek nowotworowych.

Skuteczność na poziomie 100%

Bakterie A. baylyi charakteryzują się naturalną zdolnością do wyłapywania obcych fragmentów DNA z otoczenia, inkorporowania ich do swojego genomu i nadawania im nowych cech. Wykorzystując tę zdolność, zespół naukowców wpadł na innowacyjny pomysł, aby zmodyfikować działanie tych bakterii.

Przesprogramowali je w taki sposób, że zaczęły reagować na konkretną mutację w genie KRAS, która często występuje w przypadkach raka trzustki, płuc oraz jelita grubego. Gdy bakterie wykryją obecność tej mutacji, inkorporują ją do swojego genomu i jednocześnie generują sygnał, który może być łatwo wykryty przez lekarzy.

Obiecujące wyniki badań

Chociaż technologia ta jest jeszcze w fazie eksperymentalnej, badania przeprowadzone na myszach wykazały zdumiewającą skuteczność przeprogramowanej A. baylyi w wykrywaniu nowotworów. Wyniki te, choć muszą być jeszcze poddane dalszym badaniom i testom klinicznym, stawiają przed naukowcami i lekarzami nowe, ekscytujące perspektywy w dziedzinie profilaktyki i wczesnej diagnostyki nowotworów.

Chociaż przed zastosowaniem tej technologii w praktyce klinicznej dla ludzi stoi jeszcze pewien czas, to odkrycie to bez wątpienia stanowi znaczący krok w walce z jednym z najbardziej destrukcyjnych schorzeń współczesności.

Źródło: science.org