Zdaniem badaczy plemniki łamią prawa fizyki

Studiując ruch plemników oraz pewnych jednokomórkowych organizmów, naukowcy zauważyli, że ich sposób poruszania się zdaje się kwestionować trzecią zasadę dynamiki Newtona — podaje źródło „PRX Life”.

Trzecia zasada dynamiki Newtona opisuje, że dla każdej akcji istnieje reakcja o przeciwnym kierunku i równej wielkości. To pojęcie jest często cytowane w różnych kontekstach, takich jak analizy polityczne czy wyjaśnienie przyczyn pewnych zdarzeń.

Przyjmuje się, że kiedy odpychamy się od jakiegoś obiektu, ten obiekt również nas odpycha. Jednakże, według dra Kentę Ishimoto z Uniwersytetu w Kioto, badania nad mechaniką bez uwzględnienia tej zasady Newtona wskazują na to, że ściana, którą popychasz, może nie koniecznie cię odpychać – wręcz przeciwnie.

Badania Ishimoto skupiały się na sposobie poruszania się plemników ludzkich oraz jednokomórkowego organizmu znanego jako zawłotnia (Chlamydomonas). Oba te organizmy poruszają się dzięki wiciom, elastycznym strukturom wychodzącym z ich ciał. Te wici są w stanie zmieniać swój kształt, oddziałując z otaczającą je cieczą, co pozwala na poruszanie się w sposób, który nie wydaje się zgodny z trzecią zasadą dynamiki Newtona.

Nie jest do końca jasne, jak ten fenomen funkcjonuje. Jednak teoria sugeruje, że w skali mikroskopowej otaczający płyn mógłby pochłaniać większość energii używanej do poruszania wicią, co uniemożliwiłoby komórkom ruch.

Jednak analizując ruch wici tych komórek, naukowcy odkryli, że charakteryzują się one specyficzną „niezwykłą elastycznością”, która pozwala im poruszać się bez dużych strat energetycznych. Naukowcy nazwali tę charakterystykę „dziwnym modułem sprężystości”, który opisuje zdolność wici do falowania w cieczy bez jej oporu.

Clément Moreau, także z Uniwersytetu w Kioto, sugeruje, że dokładniejsze badanie tej charakterystyki w różnych mikroorganizmach mógłby dostarczyć więcej informacji o mechanizmach odpowiadających za ten niezwykły ruch. Odkrycie to może również prowadzić do tworzenia mikroskopijnych robotów, które poruszają się w podobny sposób.

Źródło: journals.aps.org