Gra komputerowa przeszła testy kliniczne i została lekiem
Skuteczność gry EndeavorRX została potwierdzona 5 badaniami klinicznymi, w tym jednym, opublikowanym w prestiżowym czasopiśmie „Lancet”. Dzieci z ADHD które regularnie grały w ten tytuł, nie wykazywały mierzalnego deficytu uwagi.
W trwającym 7 lat badaniu, nad skutecznością stworzonej specjalnie z myślą o dzieciach cierpiących na ADHD, wzięło udział 600 nastolatków. Podczas testów sprawdzano dokładnie, czy kontakt z EndeavorRX wpływa na przebieg choroby.
Według podsumowania jednego z badań, opublikowanego w czasopiśmie naukowym „Lancet”, 1/3 dzieci poddanych nowatorskiemu leczeniu przez grę komputerową nie wykazywała deficytu uwagi w okresie kontrolnym.
FDA, amerykańska agencja zajmująca się kontrolowaniem rynku wyrobów medycznych i dbaniem o to, żeby były one skuteczne i bezpieczne dla zdrowia, zdecydowała się uznać grę EndeavorRX jako lek na ADHD. Oprogramowanie ma być dostępne na receptę i ma być stosowane zgodnie ze wskazówkami lekarza.
Gra będzie dostępna na receptę
Twórcą gry EndeavorRX jest studio Akili Interactive. Gra jest rozwijana od kilku lat, pierwsze badania kliniczne mające sprawdzić jej skuteczność zaczęły się w 2016 roku.
W ramach testów część badanych dzieci grała w grę 25 minut dziennie przez 5 dni w tygodniu. Po miesiącu sprawdzono, jak gracze zachowują się w porównaniu do grupy kontrolnej, która z tytułem nie miała styczności.
Okazało się, że gracze mieli mniejsze problemy z koncentracją uwagi, byli też w stanie dłużej skupiać się na jednym zagadnieniu. Znaczącą poprawę stwierdzono u 1/3 grających w EndeavorRX dzieci, co przekonało FDA do zatwierdzenia gry jako leku.
W badaniu można także przeczytać o niepożądanych efektach ubocznych dawkowania gry, obejmujących 9,3% badanych. Najczęściej dochodziło do pojawiania się frustracji, bólów głowy, emocjonalnych reakcji, nudności, zawrotów głowy i agresji.
Źródło: thelancet.com