Amerykańska Akademia Żywienia i Dietetyki uznała dietę wegetariańską (w tym wegańską) jako bezpieczną dla ludzi na wszystkich etapach życia

vegetable-juices-1725835_960_720

Specjaliści reprezentujący Amerykańską Akademię Żywienia i Dietetyki wydali oświadczenie, w którym przyznali, że dieta wegetariańska jest nie tylko zdrowa, ale również może stanowić narzędzie do prewencyjnej walki z chorobami cywilizacyjnymi, m.in. nadciśnieniem, otyłością, cukrzycą typu 2, chorobą niedokrwienną serca.

Temat diety wegetariańskiej nie po raz pierwszy jest poruszany przez ekspertów w kontekście pozytywnym. Mimo to zawsze wzbudza on kontrowersje, a w szczególności weganizm w odniesieniu do dzieci. Panuje przekonanie, że taki sposób żywienia nie jest w stanie zapewnić najmłodszym całej gamy potrzebnych składników odżywczych.

Spór jest tym większy, im częściej do wiadomości publicznej docierają informacje o wegańskich rodzinach, w których ofiarą radykalnego sposobu odżywiania padły dzieci. Głośnym echem odbiła się historia włoskiej pary, której syn zmarł na skutek skrajnie ubogiej diety opartej na roślinach. Doszło do tego, że włoski rząd zakazał wprowadzania diety wegańskiej dzieciom do lat 16.

Tymczasem specjaliści podkreślają, że dieta roślinna jest nie tylko bezpieczna, ale i zdrowa. –  Istnieje pewien stereotyp, że człowiek nie może obejść się bez mięsa i jedzenie go jest ludzką naturą. Według Amerykańskiej Akademii Żywienia i Dietetyki dieta wegańska jest odpowiednia na każdym etapie życia. Jest jednak jeden warunek – dieta ta musi być dobrze zbilansowana, tak aby niczego w niej nie zabrakło – informuje dietetyk Iwona Kibil.

Dieta wegańska może, ale nie musi być korzystna dla zdrowia. Kupując głównie żywność przetworzoną, np. gotowe produkty sojowe, słodycze, nie jesteśmy w stanie skomponować wartościowego menu. Tym bardziej jest to ważne w przypadku dzieci.

– Każdego dnia w jadłospisie malucha powinny znaleźć się źródła wapnia: zielone warzywa ugotowane (jarmuż, brokuł, fasolka szparagowa itp.), zamiennik mleka (napój sojowy, ryżowy, migdałowy wzbogacony w wapń), orzechy i pestki (np. migdały, pestki słonecznika, tahini). Dodatkowo kasze, nasiona strączkowe w małej ilości i suplement witaminy B12 oraz produkty tłuszczowe: oliwa, olej rzepakowy, lniany, nasiona chia czy siemię lniane.

Instytut Żywności i Żywienia w Polsce również uznał dietę bezmięsną za bezpieczną. Obecnie w naszym kraju na diecie wegetariańskiej jest przynajmniej 1 mln mieszkańców.

Czytaj więcej na: zdrowie.gazeta.pl

Dodaj komentarz