Najlepsza szkoła na świecie znajduje się pod Warszawą. Nie mają tam ławek ani podręczników

Do elitarnego konkursu Edumission zaproszono jedynie 20 najlepszych szkół z całego świata. Zwyciężyła placówka No Bell z  Konstancina-Jeziorny. Serca jurorów zdobył jej program – bez dzwonków, bez ławek i podręczników.

Zwycięzce konkursu wyłoniono na podstawie filmów, prezentujących działania i dokonania szkół. Nauczyciele z Konstancina podkreślają, że ich placówka porzuciła wszelkie zasady obowiązujące w tradycyjnych podstawówkach i gimnazjach.

W tradycyjnych szkołach powtarza się określone lekcje, schematy postępowania i rozwiązania. Korzysta się z podręczników, które są dostosowane do nieistniejącej rzeczywistości, statystycznego, uśrednionego ucznia. Nie spotkamy tam żadnej personalizacji i indywidualizacji – opowiada w nagraniu jeden z nauczycieli.

W praktyce wygląda to tak, że w szkole nie ma dzwonków, nie ma podręczników. Są lekcje i podział na klasy, ale wygląda on inaczej, niż w tradycyjnej szkole. Nie ma izolacji, klasy młodsze uczą się ze starszymi. Dzięki temu młodsi uczniowie mają inspirację do tego, żeby się rozwijać i gonić starszych. Ci drudzy mają możliwość sprawdzenia swojej wiedzy, pomagając młodszym kolegom. Nauczyciele wychodzą z założenia, że uczeń nie musi realizować tego, co akurat zakłada program. Może skupić się na zajęciach, które go bardziej interesują, w których czuje się lepszy.

– Nie chcemy hamować jego rozwoju. Dzieciaki mają pakiet przedmiotów obowiązkowych, ale poza tym mogą realizować swoje zainteresowania. Nie muszą biernie realizować wiedzy z podręcznika, więc nie mamy podręczników, które ograniczają zarówno ich, jak i nauczycieli. Do wiedzy można dochodzić różnymi ścieżkami i oznacza też wolność dla nauczyciela, który może przygotować indywidualne, kreatywne zajęcia – mówi nam Magda Nabiałek, w wywiadzie dla INN:Poland.

Placówka jest regularnie wizytowana przez kuratorium oświaty, mimo nowatorskich metod, program nauki jest realizowany, przeważnie z rocznym wyprzedzeniem.

– Przełamanie granic i ograniczeń, które narzucają podręczniki i schemat lekcji, wbrew pozorom pomaga zrealizować podstawy programowe dużo szybciej, niż normalnie – dodaje Magdalena Nabiałek.

Do zasad jakimi kieruje się szkoła przekonało się 3000 głosujących osób z międzynarodowego jury, oceniających placówki zgłoszone do konkursu. Uczniowie nowatorskiej szkoły mają część władzy nad lekcją, swoją edukacją i przyszłością. Jeśli na przykład uczeń chce się uczyć na podłodze, bo tak mu wygodniej, to nie ma problemu. Wiąże się to z poczuciem naturalnej odpowiedzialności za siebie.

– Naszym celem nie są najbardziej kreatywne (choć to też), nie najmądrzejsze (choć to też), ale przede wszystkim dzieci szczęśliwe, które rozwijają się zgodnie z tym kim są, jaki rodzaj wiedzy chcą zgłębiać – podsumowuje Nabiałek.

Źródło: innpoland.pl

2 thoughts on “Najlepsza szkoła na świecie znajduje się pod Warszawą. Nie mają tam ławek ani podręczników

  • 15 stycznia 2019 at 22:37
    Permalink

    Żeby pracować w takim miejscu musisz być nauczycielem sobą.

    Reply
  • 19 stycznia 2019 at 03:16
    Permalink

    Jako ciekawostkę podam coś ze stanów. Mają tam pewnego emerytowanego nauczyciela o imieniu John Gatto. W jednym z swoich materiałów opisuje 14 rzeczy jakich są uczeni absolwenci w elitarnych prywatnych szkołach [USA]. Każda z tych szkół jakie wziął pod lupę różni się od siebie, ale wszystkie opierają się na czternastu motywach:

    Żaden uczeń nie powinien ukończyć szkoły bez znajomości teorii ludzkiej natury, motywów ich działania oraz wiedzy, jak wpłynąć na daną osobę tak, aby uzyskać pożądany efekt. Ogrom wiedzy na ten temat pochodzi z dziedzin takich jak historia, filozofia, teologia, literatura oraz prawo.
    Konieczność posiadania przez absolwenta bogatego doświadczenia w zakresie czynnego komunikowania się. Sztuka pisania oraz oratorstwo.
    Wgląd w główne formy instytucjonalne. Instytucje takie jak sądy, przedsiębiorstwa czy wojsko; włączając szczegóły koncepcji, którymi się kierują. „władza korumpuje, władza absolutna korumpuje absolutnie”
    Ćwiczenia dobrych manier i uprzejmości.
    Nacisk na samodzielną pracę i samodzielność.
    Ćwiczenia sportowe jako bezwzględnie jedyny sposób na nadanie wdzięku ludzkiej prezencji. Wdzięk ten przekłada się na władzę, a potem na pieniądze. Sport uczy także wytrzymałości w radzeniu sobie z bólem oraz nagłymi wypadkami.
    Teoria dostępu do każdego miejsca pracy i do każdej osoby.
    Odpowiedzialność jako całkowicie podstawowa część programu nauczania. Wymóg od ucznia opieki nad koniem, podjęcia ważnych prac na rzecz społeczności lokalnej, objęcia przywództwa w klubach itp. Branie odpowiedzialności kiedy zostanie to zaproponowane i zawsze dawanie z siebie więcej, niż jest wymagane.
    Długoterminowy, ciężki do zrealizowania i rozległy projekt, który musi być kontrolowany systematycznie jakim jest osobisty kodeks norm postępowania. Norm w odniesieniu do wydajności, zachowania i do moralności.
    Obeznanie z wielkimi dziełami z dziedziny muzyki, malarstwa, tańca, rzeźby, wzornictwa i architektury, literatury i dramatu. Poza religią, sztuka jest jedynym sposobem na wykroczenie poza zwierzęcą materialność naszych istnień, sposobem na nawiązanie kontaktu z większą wersją ciebie.
    Umiejętność dokładnej obserwacji i notowania. Wśród brytyjskich klas wyższych panowało pewne oczywiste niegdyś stwierdzenie polegające na tym, że jeśli nie jesteś w stanie narysować tego, co zobaczyłeś, tak naprawdę nie widziałeś tego, co się tam znajdowało. Dlatego też rysowanie nie było po prostu sposobem na zabicie czasu, ale też metodą na wyostrzenie percepcji.
    Umiejętność dawania sobie rady z wyzwaniami w każdej postaci.
    Nawyk bycia ostrożnym w wyciąganiu wniosków. Ciągły rozwój i badanie oceny sytuacji. Dokonujesz oceny i rozróżniasz wartość, a następnie sprawdzasz; masz na uwadze własną prognozę w celu porównania, jak bardzo jest ona odległa od tego, co tak naprawdę ma miejsce, albo w jakim stopniu jest zgodna z tym, co wyjdzie na jaw.
    Potrzeba sprawnego i krytycznego rozsądku

    Pozdrawiam
    i mam szczerą nadzieje, że cześć z listy powyżej jest realizowana w wyżej wymienionej szkole.

    Reply

Dodaj komentarz

%d bloggers like this: