Polscy naukowcy przystosowali tradycyjny silnik spalinowy do zasilania wodorem
Eksperci z Politechniki Krakowskiej opracowali metodę dostosowania tradycyjnego silnika tłokowego do zasilania wodorem. Profesor Marek Brzeżański, lider projektu, podkreśla, że jest to część ciągłych badań nad wodorem jako paliwem, prowadzonych na tej uczelni od lat 80. XX wieku.
Innowacyjny projekt został zaprezentowany po raz pierwszy w poniedziałek przez twórców z Politechniki Krakowskiej podczas wydarzenia na Wydziale Mechanicznym.
Rektor Politechniki Krakowskiej, prof. Andrzej Szarata, podczas prezentacji zwrócił uwagę na rolę uczelni w kreowaniu nowych realiów i przyszłościowych rozwiązań. „Wodór ma potencjał do zrewolucjonizowania transportu, ale jednocześnie stanowi duże wyzwanie badawcze” – zauważył.
Podczas prezentacji rektor przypomniał, że zespół naukowy uczelni od dziesięcioleci skupia się na wykorzystaniu wodoru jako paliwa. Zaprezentowane rozwiązanie jest wynikiem ich wiedzy i doświadczenia, reprezentując innowacyjność wykraczającą o kilkanaście lat w przyszłość.
Zespół naukowców z Katedry Pojazdów Samochodowych PK, pod przewodnictwem prof. Marka Brzeżańskiego, pracował nad adaptacją tłokowego silnika spalinowego do zasilania wodorem. W badaniach wykorzystano przemysłowy silnik 5-cylindrowy firmy Scania.
Prof. Brzeżański, odwołując się do historii badań nad wodorem na Politechnice Krakowskiej, zaznaczył, że w najnowszym projekcie wykorzystano wiedzę zdobytą w poprzednich badaniach oraz wprowadzono oryginalne elementy konstrukcyjne.
Naukowcy musieli gruntownie zmodyfikować przemysłowy silnik z zapłonem samoczynnym, aby dostosować go do zasilania wodorem. Zaprojektowali i zbudowali nowy system spalania, w tym tłoki, system paliwowy – częściowo wyprodukowany za pomocą drukarek 3D, układ zapłonowy, moduły przepustnicy sterowane silnikiem krokowym i oprogramowanie silnika, które zostały opracowane w Katedrze Pojazdów Samochodowych PK.
Prof. Brzeżański podkreślił, że wykorzystanie wodoru w silnikach spalinowych może być korzystne dla zdrowia i środowiska, zwłaszcza gdy produkcja wodoru z odnawialnych źródeł stanie się bardziej rozpowszechniona, redukując emisję toksycznych substancji i dwutlenku węgla.
Profesor dodał, że prace nad wykorzystaniem wodoru są prowadzone na wielu frontach. Oprócz adaptacji silnika tłokowego, naukowcy współpracują z Toyota nad ogniwami wodorowymi i rozwijają własne projekty, w tym jednocylindrowy silnik z nowatorskim systemem bezpośredniego wtrysku wodoru.