Co poczujemy po odstawieniu mediów społecznościowych? Zaskakujące wyniki eksperymentu
Czy osoby regularnie spędzające wiele godzin dziennie w mediach społecznościowych, po ich nagłym odstawieniu doświadczają lęku, drażliwości czy wahania nastroju? Jaki wpływ ma taki „detoks” na nasze samopoczucie? Aby to zbadać, brytyjscy naukowcy zorganizowali eksperyment, którego wyniki okazały się zaskakujące.
Dwaj psycholodzy z Uniwersytetu w Durham, Michael Wadsley i Niklas Ihssen, postanowili przeprowadzić badanie. Zainspirowani wcześniejszymi studiami sugerującymi, że korzystanie z mediów społecznościowych (SM) może przypominać zachowania uzależniające, chcieli sprawdzić, czy intensywne korzystanie z nich prowadzi do objawów odstawienia, takich jak niepokój czy zmiany nastroju.
Do eksperymentu zaproszono 51 osób, które określały się jako intensywni użytkownicy mediów społecznościowych, spędzając od 30 minut do 9 godzin dziennie online. Zadaniem uczestników było niekorzystanie z SM przez sześć dni. Naukowcy przez ten czas oraz przez kolejne cztery dni monitorowali ich stan psychiczny i nastrój. Wyniki badania zostały opublikowane w czasopiśmie naukowym „PLOS One”.
Wyniki eksperymentu pokazały, że większość uczestników doświadczyła mniejszych niż oczekiwano problemów związanych z odstawieniem mediów społecznościowych. Nie zaobserwowano u nich poważnych objawów odstawienia, a ich dobrostan psychiczny nie uległ pogorszeniu. Co zaskakujące, uczestnicy zgłosili, że czuli się mniej negatywnie, ale również mniej pozytywnie. Raportowali także mniejsze poczucie nudy w ciągu dnia i niższe uczucie osamotnienia.
Naukowcy spekulują, że ograniczenie korzystania z SM może eliminować zarówno doświadczenia wywołujące negatywne emocje (np. porównywanie się z innymi, obawy o przegapienie ważnych wydarzeń), jak i te generujące pozytywne reakcje, takie jak aprobata społeczna.
Wadsley i Ihssen zauważyli, że korzystanie z mediów społecznościowych nie wydaje się uzależniające dla większości ludzi, nawet przy bardzo intensywnym ich użytkowaniu. Jednak zaznaczyli, że u większości uczestników przynajmniej raz wystąpił „nawrót” – logowali się do mediów społecznościowych w trakcie tygodnia eksperymentu.
„Nasze badanie sugeruje, że powstrzymywanie się od korzystania z SM lub ich ograniczenie przez tydzień nie ma znaczącego wpływu na emocje ani motywację” — piszą naukowcy w „PLOS One”. Podkreślają również, że nie znaleziono dowodów na efekty podobne do odstawienia w przypadku intensywnego korzystania z mediów społecznościowych. To może wskazywać na to, że pojęcie odstawienia jest mało istotne przy diagnozowaniu problematycznego korzystania z SM.
Źródło: journals.plos.org