Odkryto idealnie zachowany embrion dinozaura sprzed 70 mln lat

Naukowcy znaleźli w Chinach embrion dinozaura, zachowany w jaju liczącym ok. 66 mln lat. — Badam jaja dinozaurów od 25 lat i jeszcze czegoś takiego nie widziałam — mówi prof. Darla Zelenitsky z Uniwersytetu w Calgary.

Znakomicie zachowane jajo dinozaura należy do gatunku teropoda lub owiraptorozaura. Znalezisko tak dobrze się zachowało prawdopodobnie dzięki temu, że w sposób gwałtowny zostało przykryte w czasie osunięcia ziemi.

Zdaniem naukowców odkrycie przybliża powiązania między dinozaurami a żyjącymi współcześnie ptakami.

Pisklęta przygotowujące się do wyklucia wkładają głowę pod prawe skrzydło, aby je ustabilizować podczas rozbijania skorupy dziobem.

W podobny sposób do przebicia skorupy jaja przygotowują się też krokodyle, które przyjmują postawę siedzącą z głową pochyloną na klatce piersiowej.

Mały dinozaur ma 27 cm długości i jest skulony w jaju o długości 17 cm.

„Badam jaja dinozaurów od 25 lat i jeszcze czegoś takiego nie widziałam”

Prof. Darla Zelenitsky z Uniwersytetu w Calgary podkreśliła, że kości małych dinozaurów były delikatne i bardzo rzadko są zachowane jako skamieliny, co zwiększa wagę odkrycia. – To niesamowity okaz. Badam jaja dinozaurów od 25 lat i jeszcze czegoś takiego nie widziałam — stwierdziła badaczka, dodając, że „do tej pory niewiele było wiadomo o tym, co działo się w jaju dinozaura przed wykluciem”.

Jajo zostało znalezione już w 2000 roku, ale dopiero kilkanaście lat później odkryto, że wewnątrz mogą znajdować się kości. Wcześniej przez ponad 10 lat kurzyło się w magazynie chińskiego muzeum.

Poniżej wizualizacja odkrytego jaja.

One thought on “Odkryto idealnie zachowany embrion dinozaura sprzed 70 mln lat