fbpx

Cichy, ekologiczny i darmowy. Autobus na wodór, jeździ po Szczecinie

Autobus, który nie wydziela żadnych szkodliwych emisji i ma zdolność oczyszczania powietrza, jest obecnie testowany w Szczecinie. Jest to NesoBus, pojazd napędzany wodorem, który mieszkańcy miasta mogą testować bezpłatnie przez cały tydzień. Głównym doświadczeniem dla pasażerów będzie fakt, że autobus ten jest znacznie cichszy od tradycyjnych autobusów na paliwo. Jest to jednak tylko jedna z wielu zalet tego innowacyjnego, ekologicznego środka transportu.

NesoBus, autobus wodorowy wytworzony przez firmę PAK-PCE Polski Autobus Wodorowy, której właścicielem jest Grupa Polsat Plus, przez tydzień będzie kursował po ulicach Szczecina. Prezentacja i pierwsza jazda tym pojazdem o zerowej emisji odbyła się 10 lipca.

Pojazd ten będzie dostępny dla mieszkańców na różnych liniach: w poniedziałek na linii „87”, a we wtorek – „68”.

Jak funkcjonuje autobus napędzany wodorem?

Autobus wodorowy generuje energię elektryczną bezpośrednio z wodoru, który jest magazynowany na pokładzie, za pomocą ogniwa paliwowego. Zasadniczo działa jako swoja własna „mini-elektrownia”. Jak wyjaśnił Tomasz Jasłowski, dyrektor Departamentu Produkcji w PAK-PCE Polski Autobus Wodorowy, autobus wymaga jedynie czystego wodoru i tlenu z atmosfery.

Energia wytworzona przez połączenie wodoru zasila silnik elektryczny pojazdu. Pomimo że oba są pojazdami elektrycznymi, twórcy NesoBusa podkreślają różnice między autobusem wodorowym a autobusem elektrycznym. Przede wszystkim, czas ładowania autobusu wodorowego wynosi tylko około 15 minut, co jest znacznie krótszym czasem ładowania niż w przypadku tradycyjnego autobusu elektrycznego.

— NesoBus nie tylko nie emituje spalin, ale również do napędu wykorzystuje powietrze zassane z zewnątrz, które następne przechodzi przez filtry — tłumaczył Maciej Nietopiel, prezes PAK-PCE Polski Autobus Wodorowy.

Jednym z największych atutów NesoBusa, obok jego aspektów ekologicznych, jest fakt, że jest znacznie cichszy od pojazdów z silnikiem spalinowym. Ten autobus wodorowy zużywa około ośmiu kilogramów wodoru na każde 100 km trasy, a na pełnym zbiorniku może pokonać dystans 450 km.

Dodaj komentarz