Internauci lubi膮 dobre wiadomo艣ci :)

Z艂a wiadomo艣膰 to dobra wiadomo艣膰? Tylko w telewizji. U偶ytkownicy medi贸w spo艂eczno艣ciowych cz臋艣ciej dziel膮 si臋 dobrymi informacjami ni偶 z艂ymi 鈥 pokazuj膮 obserwacje najwi臋kszych tego typu serwis贸w na 艣wiecie. To mo偶e by膰 to najwi臋ksze odkrycie socjologiczne ostatniej dekady 鈥 twierdz膮 medioznawcy.
Odkrycia dokonali reporterzy dziennika 鈥濼he New York Times鈥. Zebrali oni dane na temat informacji, kt贸re czytelnicy udost臋pniali mi臋dzy sob膮 za po艣rednictwem e-maila, Facebooka, Twittera i innych medi贸w spo艂eczno艣ciowych.

Ku zaskoczeniu autor贸w okaza艂o si臋, 偶e dobre wiadomo艣ci by艂y udost臋pniane o wiele cz臋艣ciej i dociera艂y do znacznie wi臋kszej liczby os贸b ni偶 historie o katastrofach i tragediach. Co ciekawe to w艂a艣nie z艂e wiadomo艣ci najcz臋艣ciej przyci膮gaj膮 widz贸w do telewizji informacyjnych, a czytelnik贸w do gazet.

– R贸偶nica jest spowodowana sposobem w jaki funkcjonuj膮 te serwisy. Facebook dzia艂a na zasadzie znajomo艣ci, a ze swoimi znajomymi nie chcemy dzieli膰 si臋 z艂ymi wiadomo艣ciami 鈥 wyja艣nia doktor Piotr Cichocki, antropolog internetu z Instytutu Etnologii i Antropologii Kulturowej Uniwersytetu Warszawskiego.

Zauwa偶a przy tym, 偶e Facebook pozwala jedynie na 鈥瀕ubienie鈥 informacji, nie ma przycisku 鈥濶ie lubi臋鈥. W konsekwencji nie mo偶emy jednym klikni臋ciem wyrazi膰 smutku z powodu katastrofy lub tragedii. Ten prosty algorytm, kt贸ry kieruje najpopularniejszym serwisem spo艂eczno艣ciowym na 艣wiecie przek艂ada si臋 na to co czytamy i co udost臋pniamy.

W艂a艣nie dzielenie si臋 emocjami r贸偶ni nowe media od starych. Kana艂y telewizyjne i gazety nie dbaj膮 o uczucia, a oczekuj膮 jedynie ogl膮dalno艣ci i wysokiego czytelnictwa 鈥 a te najlepiej zwi臋ksza膰 szokuj膮cym, smutnym obrazem. W internecie wa偶na jest reakcja znajomych dlatego dzielimy si臋 czym艣, co b臋dzie kojarzy膰 si臋 dobrze. Czy zatem zmienia si臋 charakter tego co jest najlepszym newsem?

殴r贸d艂o: newsweek.pl

Dodaj komentarz