Epokowe odkrycie naukowców z Tel Awiwu – neurony mogą przekazywać wiadomości przyszłym pokoleniom!

To niesamowite odkrycie, może pomóc zgłębić tajniki dziedziczenia i ewolucji. Naukowcy z Uniwersytetu w Tel Awiwie zidentyfikowali mechanizm, znajdujący się w układzie nerwowym, który może przekazywać wiadomości drogą neuronową przyszłym pokoleniom.

Mechanizm ten występuje u nicieni (robaków występujących praktycznie we wszystkich środowiskach) i umożliwia komórkom układu nerwowego (neuronom) komunikowanie się z komórkami płciowymi, które zawierają informacje genetyczne i epigenetyczne przekazywane przyszłym pokoleniom.

Badanie, przeprowadzone przez prof. Odeda Rechaviego z Uniwersytetu Przyrodniczego im. George’a S. Wise’a w Tel Awiwie i Sagol School of Neuroscience, zostało opublikowane w czwartek w czasopiśmie naukowym Cell. „Mechanizm jest kontrolowany przez małe cząsteczki RNA, które regulują ekspresję genów” – powiedział Rechavi. „Odkryliśmy, że małe cząsteczki RNA przekazują informacje pochodzące z neuronów potomstwu (potomkom) i wpływają na różnorodne procesy fizjologiczne, w tym na zachowanie potomstwa w poszukiwaniu pożywienia”.

Rechavi twierdzi, że to odkrycie przeczy jednemu z najbardziej podstawowych dogmatów we współczesnej biologii, w imię, którego od dawna uważano, że aktywność mózgu nie może mieć żadnego wpływu na losy przyszłych pokoleń. „Bariera Weismanna, znana również jako Drugie Prawo Biologii, stwierdza, że informacje odziedziczone w linii zarodkowej, mają być izolowane od wpływów środowiskowych”.

Odkrycia, którego współautorkami są uczennice Rechavi’ego, Rachel Posner i Itai Toker, stanowią pierwszy taki przypadek zidentyfikowania mechanizmu, przekazującego odpowiedzi neuronalne pomiędzy pokoleniami. „W przeszłości odkryliśmy, że małe cząsteczki RNA w robakach mogą powodować zmiany międzypokoleniowe, ale odkrycie transgeneracyjnego transferu informacji z układu nerwowego to Święty Graal” – komentuje Toker. „Układ nerwowy ma wyjątkową zdolność do integracji reakcji dotyczących środowiska, jak również reakcji samego organizmu. Idea, że może on również kontrolować losy potomstwa danego organizmu, jest oszałamiająca.”

Naukowcy odkryli, że synteza małych cząsteczek RNA w neuronach nicieni jest konieczna, żeby były one skutecznie przyciągane przez zapachy utożsamiane z niezbędnymi składnikami odżywczymi, pomagającymi nicieniom znaleźć pożywienie. RNA wytwarzane w układzie nerwowym rodziców wpływało na to zachowanie, jak również na ekspresję genów linii zarodkowej, taki efekt utrzymywał się przez co najmniej trzy następne pokolenia.

Nicienie, które nie wytworzyły małych cząsteczek RNA, nie potrafiły zidentyfikować żywności. Kiedy jednak przywrócono tę możliwość w obrębie neuronów – komórek somatycznych – nicienie zaczęły sprawnie podążać w kierunku żywności. Ten pozytywny efekt utrzymywał się u wielu pokoleń nicieni, pomimo że potomstwo nie miało genetycznej zdolności do wytwarzania małych cząsteczek RNA.

“Ważne jest, aby podkreślić, że nie wiemy jeszcze czy którekolwiek z tych efektów przekłada się na ludzi. Jeśli tak, to zbadanie tego mechanizmu może mieć praktyczne zastosowanie w medycynie.”

Źródło: www.jpost.com