Przełom w leczeniu nowotworów? Naukowcy są w stanie zatrzymać podział komórek

Polscy naukowcy opracowali efektywną metodę, dzięki której zatrzymać podział komórek rakowych. Polega ona na dostarczeniu nukleotydów do komórek nowotworowych, które powodują ich destrukcję. Nowa metoda może być też wykorzystywana do leczenia innych schorzeń. To sukces badaczy z Centrum Nowych Technologii UW oraz Wydziału Fizyki współpracujących z naukowcami z Instytutu Chemii Fizycznej PAN.

Rezultaty pracy polskich naukowców opisane zostały w czasopiśmie naukowym „Chemical Science”. Nowa metoda polega na podaniu nukleotydów do komórek nowotworowych, które zatrzymują ich podział, powodując ich destrukcję (zaplanowaną śmierć komórek nowotworowych). Udowodnienie tego było jednym z większych wyzwań w prowadzonych badaniach.

– Te badania to ważny krok w kierunku nowego rodzaju terapii przeciwnowotworowych opartych na analogach końca 5’ mRNA – mówi dr hab. Joanna Kowalska z Wydziału Fizyki UW.

Naukowcy wskazują także na szerokie możliwości zastosowania tej metody. Prof. Jacek Jemielity z CeNT UW podkreśla, że może być stosowana w leczeniu także innych chorób.

„Nukleotydy są m.in. źródłem energii w komórkach, cząsteczkami wykorzystywanymi do sygnalizacji wewnątrzkomórkowej, jak również międzykomórkowej oraz składnikami kwasów nukleinowych i substratami do ich biosyntezy. Ze względu na swoje niezwykle istotne biologiczne funkcje mają bardzo duży potencjał jako terapeutyki” – wyjaśniają badacze.

Opracowana przez nich metoda polega na łączeniu nukleotydów z niewielkimi cząsteczkami, które mają za zadanie dostarczenie ich do wnętrza komórki. W tym celu naukowcy wykorzystali przede wszystkim cząsteczki cholesterolu.