fbpx

Wirujący dysk w górskim strumieniu. Skąd się tam wziął? [wideo]

Pewien turysta podczas górskiej wędrówki w szkockich górach uchwycił niesamowicie rzadkie zjawisko, jakim jest lodowy dysk.

32-letni David Brown z Dunoon ze Szkocji wybrał się ze swoim ojcem na wędrówkę górach Szkocji. W pewnym momencie mężczyźni natknęli się na rzadki widok.

Wędrowałem po Beinn Bhuidhe . Widoczność nie była doskonała, lecz po ok. półtorej godziny śnieg przestał padać, a chmury zaczęły się oczyszczać.-wspomina Brown.

Zrobiliśmy przerwę, aby napełnić nasze butelki z wodą ze strumienia – wtedy zauważyliśmy lodowy dysk powoli obracający się u stóp małego wodospadu.

Zarówno David, jak i jego ojciec nigdy nie widzieli ani nie doświadczyli lodowego dysku w naturze i byli zaskoczeni.

Biuro Meteorologiczne wymienia lodowe dyski jako „rzadkie zjawisko, które zwykle występuje w bardzo zimnych oceanach i jeziorach”.

Są one wynikiem naturalnie tworzącego się wiru, gdy temperatura wody w zamarzniętych obszarach wzrasta i lód zaczyna się topić. Ponieważ cieplejsza woda przywiera do powierzchni, zimniejsza tonie tworząc wir, który obraca lód. Są one często widziane na Morzu Bałtyckim lub na Wielkich Jeziorach.

Żaden z nas nigdy nie widział czegoś takiego: idealnego kręgu lodu powoli obracającego się w wodzie, więc pomyśleliśmy, że musi to być rzadkie zjawisko i zrobiliśmy kilka zdjęć i filmów – powiedział.

Założyliśmy wtedy, że było to spowodowane przez przepływ wodospadu spotykający się z prądem strumienia. Nie spotkaliśmy nikogo innego podczas tej wędrówki, czuliśmy się tak, jakbyśmy byli jedynymi ludźmi na przestrzeni wielu kilometrów, więc kiedy natknęliśmy się na coś tak spokojnego i doskonale uformowanego, poczuliśmy się trochę  surrealistycznie.