Polski wkład w fizykę kwantową. Nasi naukowcy pokazują, jak splątać cząstki, które nie miały ze sobą kontaktu

Wiesz, że każda cząstka, budująca Wszechświat jest ze sobą splątana? Do tej pory naukowcy nie mogli potwierdzić, że nie jest to tylko teoria. Jednak niedawno odkrycie polskich fizyków przyczyniło się do przełomu. Nasi rodacy opracowali metody dowolnego splątania cząsteczek, które nigdy nie miały ze sobą kontaktu.

• Pokazaliśmy, jak wytworzyć dowolny typ splątania dla dwóch i trzech cząstek, które nigdy się nie spotkały i nie miały możliwości kontaktu przez żadnych pośredników – informuje agencję PAP dr hab. Paweł Błasiak z Instytutu Fizyki Jądrowej Polskiej Akademii Nauk w Krakowie. Badacz oraz jego kolega po fachu z Gdańska dr. Marcin Markiewicz opublikowali wyniki swoich prac w prestiżowym naukowym czasopiśmie „Scientific Reports”.

Artykuł ich autorstwa opisuje procedurę wytwarzania stanu splatania dwóch, a nawet trzech jednostek informacji zwanych kubitami. Wynikami prac Polaków, opartych na pomysłach Bernarda Yurke’a i Davida Stolera, natychmiast zainteresowali się pracownicy koreańskiego Instytutu Nauki i Technologii.

Do tej pory jedyną możliwością osiągnięcia podobnych wyników było wytwarzanie splatania w laboratorium, z użyciem tego samego punktu startu cząstek.

– Jednak sama mechanika kwantowa zawiera postulat mówiący, że wszystkie cząstki tego samego rodzaju we Wszechświecie (nawet te na przeciwnych jego krańcach) są identyczne – wyjaśnił naukowiec.

Zgodnie z tym, musiał więc istnieć sposób na połączenie nawet tych najbardziej od siebie oddalonych – i to właśnie udało się naszym rodakom. Dzięki temu odkryciu możliwe będą dalsze rozważania i prace nad cząstkami identycznymi, także te o charakterze praktycznym. Bardziej szczegółowych informacji na temat tych przełomowych badań zasięgnąć można na stronie  IFJ PAN.

Opracowanie: Katarzyna Maj