fbpx

Chłopcy ze szkoły na Woli najlepszymi matematykami w Europie! Pokonali prawie 1800 drużyn

Różnią się wiekiem, uczęszczają do innych klas i mieszkają w różnych częściach miasta, ale ich wspólną pasją jest matematyka. Szymon Zima, Krzysztof Kowalik, Artur Smoleński i Dominik Findeisen tworzą zespół, który zdobył zwycięstwo w Międzynarodowym Konkursie Matematyczno-Fizycznym Náboj Junior.

Warszawa po raz pierwszy może się pochwalić takim sukcesem. Uczniowie ze Szkoły Podstawowej nr 221 na Woli okazali się najlepsi w Europie. W poprzednim roku zespół z tej samej szkoły zajął drugie miejsce.

Międzynarodowy Konkurs Matematyczno-Fizyczny Náboj Junior to intelektualne wyzwanie, w którym drużyny ze szkół rywalizują, mając 120 minut na rozwiązanie jak największej ilości zadań.

— Nasz zespół poradził sobie ze wszystkimi 42 zadaniami, mieszcząc się w wyznaczonym czasie — relacjonuje Filip Majewski, nauczyciel matematyki. Uczniowie ze SP 221 konkurowali z około 1800 zespołami z siedmiu krajów, w tym z Belgii, Chorwacji, Czech, Hiszpanii, Holandii, Polski i Słowacji. To właśnie oni jako jedyni rozwiązali komplet zadań. Na drugim miejscu uplasował się zespół ze Słowacji, a na trzecim z Czech.

Zwycięska drużyna składa się z Szymona Zimy, Krzysztofa Kowalika, Artura Smoleńskiego oraz Dominika Findeisena. Uczniowie nie byli specjalnie przygotowywani do pracy zespołowej. Nauczyciele podkreślają, że kładą nacisk na umiejętność współpracy między uczniami.

Młodzi Matematycy ze Szkoły Podstawowej nr 221

Jak wygląda wspólne rozwiązywanie zadań? – Każdy wybiera jedno z sześciu zadań na początek. Jeśli napotyka trudności, przekazuje zadanie innemu koleżeństwu i wybiera nowe — opowiadają chłopcy. Ocenę poprawności rozwiązania przeprowadza jury konkursu. Po rozwiązaniu jednego zadania drużyna otrzymuje kolejne. Wszystkie grupy mają identyczne zadania do rozwiązania.

Czy zwycięstwo sprawia im radość? Twierdzą, że tak. W wolnym czasie robią to, co inni nastolatkowie. Dominik gra w szachy, Krzysztof zajmuje się programowaniem i grami, a Szymon skupia się na nauce do sprawdzianów.

Dwaj uczniowie to siódmoklasiści, a dwaj uczęszczają do ósmej klasy. Wszyscy dołączyli do SP 221 od siódmej klasy. Naukę kontynuują w klasach eksperymentalnych, które powstały w 2017 roku jako inicjatywa dr. Jerzego Bednarczuka z UW, w odpowiedzi na likwidację gimnazjów. Zajęcia z matematyki prowadzą studenci dr. Bednarczuka, wykorzystując innowacyjny program stworzony przez innego matematyka z UW, dr. Wojciecha Guzickiego.

Podobnie jak dawniej uczniowie po szóstej klasie przechodzili do gimnazjów, tak teraz wybierają SP 221. Aby dostać się do klasy matematycznej, należy wykazać się odpowiednimi zdolnościami i wziąć udział w konkursie organizowanym przez szkołę. Uczniowie pochodzą z całej Warszawy i okolic. Klasy są niewielkie, obecnie liczą 18 osób. Tygodniowo odbywa się sześć lekcji matematyki oraz koło matematyczne. — Nauczyciele wiedzą, że w tych klasach zajęcia dodatkowe i wyjścia są dostosowane do matematyki, a uczniowie biorą udział w niemal 10 konkursach matematycznych rocznie — mówi Filip Majewski. W pracy z zespołami, które brały udział w konkursie Náboj Junior, pomagali także Mateusz Dębowski (również były student dr. Bednarczuka) i Nicole Meisner.

Dodaj komentarz