Nauka nowych umiejętności poprawia funkcje poznawcze starszych osób
Starsi ludzie, którzy uczą się zupełnie nowych, wymagających wysiłku umysłowego umiejętności, mogą znacząco poprawić swoje funkcje poznawcze – wynika z badania przeprowadzonego w USA. Jest to duża skuteczniejsza metoda niż szeroko polecane rozwiązywanie łamigłówek.
Zespół psychologów z Canisius College w Buffalo pod kierunkiem dr Jennifer Lodi-Smith losowo podzielił 221 osób w wieku 60-90 na kilka grup różniących się rodzajem wykonywanego wysiłku umysłowego. Niezależnie od przydziału, uczestnicy mieli wykonywać swoje zadania przez 3 miesiące, po 15 godzin tygodniowo. Część badanych miała się w tym czasie uczyć zupełnie nowych umiejętności: fotografii cyfrowej lub haftowania, co wymagało aktywnego zaangażowania, uruchomienia pamięci roboczej, pamięci długotrwałej i innych procesów poznawczych. Pozostali uczestnicy zostali poproszeni o regularne rozwiązywanie krzyżówek lub innych łamigłówek, oglądanie filmów dokumentalnych, słuchanie muzyki klasycznej.
“Po upływie trzech miesięcy okazało się, że tylko grupa ucząca się fotografii cyfrowej poprawiła parametry swojej pamięci i zdolności umysłowych – mówi dr Lodi-Smith. – Uczestnicy, którzy byli całkowitymi nowicjuszami, jeśli chodzi o obsługę komputera, musieli opanować szereg nowych czynności, począwszy od wgrywania wykonanych przez siebie zdjęć na komputer, aż po obsługę programu Adobe Photoshop. Kluczowe było to, że grupa ta przez cały czas musiała wykazywać wysoki poziom zaangażowania i wciąż pokonywać nowe wyzwania”.
“Często słyszymy, że chcąc zachować sprawny umysł, starsze osoby powinny rozwiązywać krzyżówki, układać puzzle czy sudoku. Jednak, czego dowiedliśmy w tym badaniu, żadna z wymienionych czynności nie przynosi tyle korzyści, co faktyczna nauka jakichś nowych rzeczy. Coś, w co trzeba włożyć prawdziwy wysiłek” – dodaje autorka pracy.
Źródło: PAP