Szkoły w Anglii wprowadzają nowy przedmiot: Mindfulness (z ang. uważność)

 

Brytyjski rząd ogłosił, że w ponad 370 angielskich szkołach uczniowie zaczną ćwiczyć mindfulness (z ang. “uważność” lub “uważna obecność”)  w ramach badań, mających na celu poprawę zdrowia psychicznego u młodzieży. W komunikacie prasowym informującym o programie, wspomniano też, że młodzież będzie współpracować z ekspertami w dziedzinie zdrowia psychicznego, tak by nauczyć się przydatnych technik relaksacyjnych, ćwiczeń oddechowych i innych metod „pomagających im w regulowaniu własnych emocji”. Celem programu jest zbadanie, które podejścia sprawdzają się najlepiej u młodych ludzi, żyjących w świecie szybkich i gwałtownych zmian. Rząd twierdzi też, że badanie, które potrwa do 2021 r. będzie jednym z największych tego typu na świecie.

„Jako społeczeństwo jesteśmy znacznie bardziej otwarci w kwestii naszego zdrowia psychicznego niż byliśmy kiedykolwiek wcześniej. Świat współczesny przyniósł jednak naszym dzieciom nowe presje”– powiedział w oświadczeniu brytyjski sekretarz edukacji Damian Hinds. „Dzieci zaczną być stopniowo wprowadzane do zagadnień związanych ze zdrowiem psychicznym, dobrym samopoczuciem i szczęściem już w szkole podstawowej” – dodał.

Inicjatywa pojawiła się w kilka miesięcy po sondażu zleconym przez National Health Service, który wykazał, że co ósme dziecko w Anglii w wieku od 5 do 19 lat cierpiało na co najmniej jedno zaburzenie psychiczne w momencie oceny, czyli w 2017 roku. Ankieta, która została opublikowana w listopadzie, wskazywała również na niewielki wzrost zaburzeń psychicznych w wieku 5-15 lat, który wzrósł do 11,2% w 2017 r. z 9,7% w 1999 r. Najczęstszymi zaburzeniami była depresja i zaburzenia lękowe, dotykające jedno na 12 dzieci w 2017 roku.  Takie zaburzenia znacznie częściej występowały u dziewcząt.

Imran Hussain, dyrektor ds. Polityki i kampanii dla Action for Children, brytyjskiej organizacji charytatywnej, nazwał to „kryzysem zdrowia psychicznego dzieci”. „Każdego dnia nasza działalność spotyka się z dziećmi i nastolatkami walczącymi o to, by dopasować się do coraz bardziej złożonego współczesnego obrazu świata – walcząc z takimi problemami, jak intensywna presja w szkole, zastraszanie lub problemy w domu, wszystko w towarzystwie bombardujących mediów społecznościowych” – powiedział w oświadczeniu, po czym dodał – “Nasze usługi mogą zmniejszyć niepokój, ból i udrękę, przez które przechodzą niektóre nastolatki, ale także zmniejszyć ich potrzebę intensywnego wsparcia w dalszej kolejności ”. Jednak dwie komisje parlamentarne skrytykowały raporty rządowe, na których opiera się program, za skupienie się raczej na rozwiązywaniu problemów emocjonalnych niż na zapobieganiu im. W raporcie opublikowanym w maju ubiegłego roku komisje ds. Edukacji i Opieki Społecznej napisały: „Strategii rządu brakuje ambicji i nie zapewni on pomocy większości dzieci, które rozpaczliwie tego potrzebują”, obciąży natomiast większą pracą nauczycieli. „Prewencja wydaje się być brakującym ogniwem w budowaniu lepszego wsparcia dla dzieci i młodzieży, zwłaszcza w ich wczesnych latach”, napisały komisje.

Odkryto, że zarówno media społecznościowe jak i system szkolnych egzaminów przeprowadzanych w formie, która generuje wysoką presję i powoduje dużo stresu, mogą mieć szczególnie negatywny wpływ na zdrowie psychiczne młodych ludzi.

Dr Jessica Deighton, profesor nadzwyczajny ds. Zdrowia psychicznego dzieci i dobrego samopoczucia w University College London, która prowadzi badania rządowe, twierdzi, że nowa inicjatywa ma na celu zaoferowanie czegoś więcej niż tylko dostarczanie doraźnych rozwiązań. „Istnieje tendencja do myślenia, że rozwiązaniem jest interwencja w zakresie zdrowia psychicznego.” “Postaramy się zmniejszyć napiętnowanie przeciwko problemom ze zdrowiem psychicznym, czyniąc środowisko szkolne biegłym w zakresie zdrowia psychicznego”. Dr Deighton powiedziała też, że program zawierał kilka ciekawych taktyk, w tym szkolenie nauczycieli do wykonywania ćwiczeń odgrywanych w rolach, nauczanie praktyk relaksacyjnych i zapraszanie specjalistów do dyskusji grupowych. „Nie chodzi tylko o to, by poczuli się lepiej przez jakiś krótki okres czasu, ale o to żeby lepiej wyposażyć ich w późniejsze życie”.

 

Źródło: nytimes

Tłumaczenie: Joanna MM


Dodaj komentarz