fbpx

Te kraje płacą swoim mieszkańcom za dojazd do pracy na rowerze

Państwa europejskie motywują swoich obywateli do przesiadania się na rowery, oferując bony na zakup jednośladów lub dofinansowanie za pokonane kilometry.

W coraz większej liczbie państw europejskich podejmuje się próby zachęcenia mieszkańców do korzystania z rowerów, jako ekologicznej alternatywy dla wysokoemisyjnych środków transportu miejskiego oraz samochodów, które generują duże ilości emisji dwutlenku węgla.

Państwa świadome kryzysu ekologicznego wprowadzają różnorodne rozwiązania, w tym dofinansowanie za pokonane rowerem kilometry.

Holendrzy codziennie średnio pokonują na rowerze 2,6 km. Władze państwowe zachęcają do korzystania z tej formy transportu, oferując osobom dojeżdżającym rowerem do pracy tzw. „dodatek kilometrowy”. Od 2006 roku pracownicy, którzy dojeżdżają do pracy na rowerze, mogą odliczyć od podatku 0,19 euro za każdy pokonany kilometr. Dzięki temu, pokonując 10 km dziennie przez 5 dni w tygodniu, Holendrzy oszczędzają rocznie około 450 euro.

Podobne rozwiązania obowiązują we Francji i Belgii, gdzie za pokonany kilometr rowerowy można otrzymać 0,25 euro, jednakże suma ta nie może przekroczyć 200 euro rocznie. We w obu krajach po wprowadzeniu programu zauważono wzrost liczby aktywnych rowerzystów.

We Włoszech wysokość dofinansowania za jazdę na rowerze zależy od miejsca zamieszkania, jednakże wszyscy pracownicy, którzy dojeżdżają do pracy rowerem, mają prawo ubiegać się o bon na zakup nowego roweru.

Wielka Brytania i Luksemburg również zachęcają swoich obywateli do poruszania się na rowerze, umożliwiając im odliczenie kosztów zakupu i utrzymania roweru od podatku.

W obliczu narastającego kryzysu klimatycznego, każde rozwiązanie zmierzające do redukcji emisji dwutlenku węgla jest niezwykle cenne. Ponieważ pojazdy silnikowe stanowią aż 60,6% emisji związanych z transportem w Europie, liczymy na to, że więcej państw zachęci swoich obywateli do przesiadki na rower.

 

 

Dodaj komentarz