fbpx

Pierwszy taki lot. Samolot zatankowano paliwem z odpadów

To historyczne wydarzenie w lotnictwie pasażerskim miało miejsce w Wielkiej Brytanii, gdzie odleciał samolot napędzany wyłącznie przez paliwo lotnicze pochodzące z odpadów.

Samolot Virgin Atlantic wyruszył z londyńskiego Heathrow i udał się do JFK w Nowym Jorku. Zgodnie z informacjami przekazanymi przez BBC, użyto w nim całkowicie zrównoważonego paliwa lotniczego (SAF). Międzynarodowa Organizacja Lotnictwa Cywilnego uważa, że ten typ paliwa jest bardziej przyjazny dla środowiska niż tradycyjne paliwo lotnicze i może przyczynić się do zmniejszenia emisji gazów cieplarnianych przez linie lotnicze w przyszłości.

SAF może być wytwarzane z różnorodnych materiałów, od roślin, przez odpady domowe, po zużyty olej do smażenia.

W tym przypadku Boeing 787 wykorzystał mieszankę paliwa, w 88% pochodzącą z odpadowych tłuszczów zwierzęcych i odpadów kukurydzianych.

SAF ma na celu redukcję emisji CO2

Sektor lotniczy odpowiada za 2-3% globalnych emisji dwutlenku węgla. Dyrektorzy linii lotniczych widzą w SAF narzędzie, które pozwoli branży osiągnąć neutralność węglową. Całkowita emisja CO2 od produkcji po spalanie SAF ma być o 70% niższa.

— To rzeczywiście dobry sposób na dekarbonizację długodystansowego lotnictwa — stwierdził Shai Weiss, prezes Virgin Atlantic, cytowany przez BBC News.

Lot ten był na razie jednorazowym wydarzeniem, a na pokładzie nie było zwykłych pasażerów. Wśród obecnych byli Richard Branson, właściciel Virgin Atlantic, Shai Weiss i minister transportu Mark Harper.

Cena stanowi wyzwanie

Główną przeszkodą nowego paliwa jest jego wyższa cena w porównaniu do standardowego paliwa. Obecnie samoloty częściowo korzystają z SAF, ale jego udział w zużyciu paliwa lotniczego wynosi około 0,1%. Przepisy bezpieczeństwa ograniczają używanie mieszanek, w których udział SAF nie może przekraczać 50%.

Niektórzy eksperci wyrażają wątpliwości co do rozwoju nowego paliwa. Cait Hewitt z Aviation Environment Federation stwierdziła, że inicjatywa Virgin Atlantic nie sprawia, że lotnictwo staje się „wolne od wyrzutów sumienia”. Jej zdaniem, aby branża lotnicza zredukowała emisje CO2, konieczne jest ograniczenie liczby lotów.

Źródło: bbc.com, kwatch.top

Dodaj komentarz